rss SUKOLin blogi

18.1.2016 9.00

Ammatillista kieltenopetusta kartoitetaan

Kari Jukarainen

Toisen asteen ammatillinen kieltenopetus herättää tunteita. Tällä hetkellä monilla aloilla kieltenopetusta on vain yksi osaamispiste ruotsia ja kaksi englantia, poikkeuksiakin toki on, kuten esimerkiksi palvelualat, joilla kieltenopetusta on myös ammatillisissa opinnoissa. 

Kontaktiopetuksen määrää on monin paikoin karsittu, jolloin yhteen osaamispisteeseen saattaa kuulua esimerkiksi 19 tuntia opetusta. Joskus näitä tunteja saattaa olla jopa 4–5 peräkkäin, jolloin asian hauduttelemiselle ja sisäistämiselle ei jää aikaa. Näiden tuntien puitteissa tulisi saavuttaa kielitaito, jolla selviää työtehtävissä.

Huolestuttavaa on myös se, että eri alojen opiskelijoita voidaan joutua opettamaan samassa ryhmässä, esimerkkinä mainittakoon vaikka auto- ja ravintola-alan opiskelijat. Tarkoituksena on kuitenkin opettaa omalla alalla tarvittavaa kielitaitoa. Samanlaisesta oppimateriaalista kuin yleissivistävällä puolella on tarjolla moni ammatillinen opettaja voi vain haaveilla. 

Kaikkein eniten olen kuitenkin huolissani ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden jatko-opinnoista. Heillä on yhtäläinen jatko-opintokelpoisuus lukion käyneiden kanssa, mutta lähtötasoero esimerkiksi ammattikorkeakouluopinnoissa on huima.

Tulevan kevään aikana SUKOL kartoittaa ammatillisen toisen asteen kieltenopetuksen tilaa. Jos kuulut kohderyhmäämme, muista vastata kyselyymme ja kannustaa myös kollegaasi vastaamaan. Hyvää alkanutta vuotta!

(Tempus 1/2016 pääkirjoitus)

Den yrkesinriktade språkundervisningen kartläggs

Yrkesinriktade språkundervisningen på andra stadiet väcker känslor. För närvarande ges det i många utbildningar språkundervisning för endast en kompetenspoäng i svenska och två i engelska. Det finns dock undantag, såsom exempelvis utbildningar inom service, som ger språkundervisning också i yrkesinriktade studier. 

Kontaktundervisningens omfattning har skurits ned på många håll, en kompetenspoäng kan således innehålla exempelvis 19 timmar undervisning. Ibland kan man ha 4–5 dylika timmar i rad, och då har man inte tid att smälta och tillägna sig saken. Inom ramen för dessa timmar borde man uppnå en språkkunskap, som räcker till i arbetslivet.

Det är också oroväckande att man kan bli tvungen att undervisa studerande från olika utbildningar i samma grupp, som exempel kan nämnas utbildningar inom bil- och restaurangbranscher. Avsikten är dock att ge en språkkunskap som behövs inom den egna branschen. Många yrkeslärare kan emellertid endast drömma om likadant läromaterial som erbjuds inom den allmänbildande utbildningen. 

De fortsatta studierna för studerande inom yrkesutbildningen på andra stadiet bekymrar mig dock allra mest. Dessa studerande har samma behörighet för fortsatta studier som elever som slutfört gymnasiet, men skillnaden i utgångsnivå exempelvis i yrkeshögskolestudier är hisnande.

Under denna vår kartlägger SUKOL situationen för språkundervisningen inom yrkesutbildning på andra stadiet. Hör du till vår målgrupp? Kom då ihåg att besvara enkäten och sporra din kollega att svara. God fortsättning på året!

(Tempus 1/2016 ledare)

Översättning: Karl-Erik Eriksson


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje