rss SUKOLin blogi

6.10.2016 9.00

Kielitaitoisilla tilausta työelämässä

Anu Halvari, Opetushallitus

Joulukuussa 2015 Euroopan komissio julkaisi laajan selvityksen, jossa paneuduttiin eurooppalaiseen eri ammattialojen kielimaisemaan. 

Study on Foreign Language Proficiency and Employability -selvitys tehtiin 28 jäsenmaan alueella taustoittamalla asiaa kyselyin sekä haastattelemalla eri alojen työantajia. Selvitys on varsin kattava läpileikkaus nykytilanteeseen, ja se antaa monia suosituksia viranomaisille, koulutussektorilla toimiville tahoille ja yksittäisille henkilöille. Selvitykseen kannattaa tutustua esimerkiksi lukemalla Executive Summaryn: http://ec.europa.eu/languages/news/2016/0226-foreign-language-proficiency-employability_en.htm.

Tässä yhteydessä nostan esiin kouluun istuvan näkökulman siitä, että eri ammattialoilla on kysyntää alkeis- tai perustasonkin kielitaidolle. Työnantajat kokivat kirjoittamisen taidot A1–A2-tasoilla hyödyllisemmiksi kuin puhumisen taidot. Tässä ei liene mitään ristiriitaa sen kanssa, että kun kieltä opiskellaan, alkuvaiheessa painotetaan puhumista jonkin verran kirjoittamista enemmän. Tie sujuvaan puhumiseen vie vain ahkeran harjoittelun kautta, mutta on luonnollista, että työelämässä kirjallinen viestintä koetaan puhumista tehokkaammaksi viestintämuodoksi. Esimerkiksi verkon kautta erilaisia tilauksia on helpohko hoitaa kirjallisesti, kun on aikaa miettiä miten sanomansa ilmaisee, kun taas puhetilanteet vaativat nopeaa reagointia, ja tilanteeseen vaikuttaa moni ulkoinen tekijä.

Jos keskitason osaamistarpeita (B1–B2) katsoo, voinee tyytyväisenä todeta, että onneksi meillä kouluissa opetetaan sekä puhumista että kirjoittamista. Tarve kummallekin on suuri: 39–44% työnantajista on sitä mieltä, että keskitasoisesta kielitaidosta on hyötyä. Tämä on sitä kielitaitoa, joka meillä on yleissivistävän koulutuksen tavoitteena.

Kun katsotaan ylimpien tasojen osaamista, totuus näyttääkin monimuotoisemmalta: erinomaista suullista taitoa kaivataan useammin kuin kirjallista taitoa. Havainto on mielenkiintoinen, jos vertaa esimerkiksi meidän lukiomme perinteisiin, jossa arvostetaan hyvää ja täsmällistä kirjallista osaamista. Vuorovaikutus, neuvottelut, asioista sopiminen, erityyppinen esiintyminen, youtube-elämä ynnä muut tämän ajan ilmiöt ovat haastaneet kielenkäyttäjät hiomaan puhumisen taitojaan. Koulu seuraa mukana ajassa – puhumisen harjoitteleminen valmistaa oppijat siihen todellisuuteen, joka on nyt jo olemassa.

Lue Anu Halvarin katsaus kieltenopetuksen nykytilaan Tempuksesta 5/2016 (ilmestymispäivä 14.10.2016).

figure5
Figure 5: Demand level of oral and written skills for the most useful foreign language

Source: Interviews with employers, ICF International, 2015. Response to the questions: For a [job title], what is the required/desired level of ORAL proficiency in [language 1]? For a [job title], what is the required/desired level of WRITTEN proficiency in [language 1]?

Study on Foreign Language Proficiency and Employability, Euroopan komission työllisyys, sosiaaliasiat ja osallisuus -osasto, 2015


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje