rss SUKOLin blogi

19.5.2016 9.15

Kuukausi pietarilaisessa koulussa

Krista Vuorinen ja Kia Dahl

Turkiksia, teetä, Nevski prospekt, korkeita kerrostaloja, kirkkoja, blinejä … 

Idea kieli- ja työharjoitteluun sai alkunsa syksyllä 2015, kun Lauttasaaren yhteiskoulun eli Lykin venäjän ja ranskan kielen lehtori Elina Rögård ja venäläinen suomen kielen dosentti ja Suomi-intoilija Olga Milovidova viestittelivät ja ehdottivat, että venäjän kielestä kiinnostuneimmat opiskelijat saisivat mahdollisuuden opiskella Pietarissa koulussa 204. 

Ylioppilaskirjoitusten jälkeen otimme haasteen vastaan ja matkasimme kuukaudeksi junalla rajan taakse Pietariin. Pohjana meillä oli Lykin lukion lyhyen venäjän kurssit eli vain muutama vuosi opiskelua, mutta myös rohkeutta ja ennakkoluuloton asenne. 

Koulu 204 

Koulussa saimme lämpimän vastaanoton sekä opettajilta että oppilailta. Koulu 204 (школа 204) on erikoistunut suomen ja englannin kielen opetukseen, ja se on Venäjän ensimmäinen koulu, jossa voi ylipäätään opiskella suomea. Koulun suomen kielen opettajat ovat todella motivoituneita ja kiinnostuneita suomen kielestä ja kulttuurista. Tämä kävi ilmi esimerkiksi siitä, että koulun seinillä oli paljon Suomeen liittyvää materiaalia kuten Turun kartta, Suomen historian aikajana ja paljon Kalevala-aiheisia kuvia. 

Toimenkuvaamme kuuluivat aktiivivälitunnit, jolloin opetimme suomea leikkien, piirtäen ja jutustellen pienten (ja energisten) oppilaiden kanssa sekaisin suomeksi ja venäjäksi. Kun kommunikaatioon silloin tällöin tuli katkoksia, ratkaisimme ne hymyillen ja elekieltä käyttäen. Oppilaiden aktiivisuus ja positiivisuus yllättivät, ja moni heistä osasi ikäisekseen suomea erittäin hyvin. 

Seurasimme myös vanhempien oppilaiden suomen kielen tunteja. Vastailimme heidän kysymyksiinsä ja kerroimme heille kotimaastamme. Kiinnitimme huomiota hieman vanhanaikaiseen opetustyyliin ja kaavamaisiin oppitunteihin. Tunnit koostuivat lähinnä kotitehtävien kuulustelusta ja vuorotellen ääneen lukemisesta. Silloin tällöin tehtiin myös kuuntelutehtäviä. Kysymyksiin vastatessaan oppilaat nousivat tuolin viereen seisomaan ja teitittelivät opettajaa, mikä tuntui mielestämme hieman vanhanaikaiselta, sillä Suomestahan tämä käytäntö on poistunut jo joitakin vuosikymmeniä sitten. Toisaalta oppilaat olivat todella kohteliaita ja motivoituneita. 

Kulttuurielämyksiä

Vapaa-aikanamme kävimme taidenäyttelyissä, konserteissa, kuuntelemassa taitavaa tulkkausta Päivi Lipposen luennolla, kirkoissa, ostoskeskuksissa ja henkeäsalpaavassa Feel Yourself Russian -tanssishowssa. Vietimme aikaa myös kahviloissa ja ravintoloissa, jotka Venäjällä ovat tällä hetkellä puolet halvempia kuin Suomessa – ruplan kurssista tuli siis nautittua aivan kirjaimellisesti. 

Tavoitteenamme oli sopeutua kulttuuriin muun muassa syömällä vain paikallista ruokaa sekä maistelemalla lukuisia eri teemakuja. Muutaman kerran kuitenkin sorruimme ylikansallisiin ruokaketjuihin, sillä globalisaation vaikutus on erittäin vahva siitä huolimatta, että Venäjää usein pidetäänkin melko takapajuisena valtiona. Pietarissa näkee myös enää hyvin harvoin Ladoja, ja kaupoissa ja ravintoloissa soiva musiikki on pääosin muuta kuin venäjänkielistä. Venäläiset kuitenkin vaalivat kulttuuriaan, ja siitä kertovat esimerkiksi venäjäksi dubatut TV-ohjelmat ja elokuvat (mikä osittain selittää heikon englannin kielen taidon), mittavat Voiton päivän paraatin koristelut ja muut valmistelut sekä ylipäätään puolustusvoimien vahvuuden korostaminen ja identiteetin näyttämisen halu. 

Otimme Pietarin haltuumme ja suorastaan sulauduimme paikalliseen väestöön, ja uskomme, että juuri sen ansiosta vältyimme taskuvarkauksilta ja muilta välikohtauksilta. Kulttuurin ja kielen omaksuminen näytti onnistuneen, sillä jopa paikalliset ihmiset tulivat silloin tällöin juttelemaan ja kysymään neuvoa tien löytämiseksi. Kaiken kaikkiaan koimme Pietarin turvalliseksi ja siistiksi suurkaupungiksi. Välimatkat ovat luonnollisestikin pitkiä, mikä aluksi tuntui hieman haastavalta, koska Suomessa mittasuhteet ovat niin paljon pienemmät. Emme yksinkertaisesti olleet tottuneet kävelemään viittä tuntia joka päivä. Suunnistaminen oli kuitenkin helppoa toimivien ja selkeiden joukkoliikenneyhteyksien ansiosta. Suosimmekin päivittäin erittäin kätevää mutta myös ruuhkaista metroa viiden miljoonan ihmisen kaupungissa. 

Uusia ystäviä

Omat venäläiset isäntäperheemme olivat todella huolehtivaisia ja kysyivät päivittäin, mitä milloinkin olimme tehneet ja nähneet. Keittiössä kiehui borš-keitto, ja saimme kummatkin usein kuulla tarinoita isäntäperheidemme nuoruudesta. Neljän viikon aikana ystävystyimme nopeasti, eikä eri kansalaisuutemme ollut missään vaiheessa esteenä. 

Totesimme useaan otteeseen, että kieltä oppii parhaiten matkustamalla kohdemaahan ja keskustelemalla rohkeasti paikallisten kanssa omista pienistä kielivirheistä välittämättä. Meitä huvitti toki silloin tällöin tietyt paikalliset tavat, mutta jokaisella maalla on uniikkeja piirteitä ja ’’maassa maan tavalla’’ -asenne on usein kaikista paras. Venäjällä esimerkiksi rakennuskulttuuri ja resurssien kohdentaminen ovat omaa luokkaansa – sekä hyvällä että huonolla tavalla. 

Matkamme loppuvaiheessa saimme viettää aikaa muutamaksi päiväksi Pietariin tulleiden Lykin venäjänopiskelijoiden kanssa. Koulu 204 oli omien tutoreidensa avulla järjestänyt aamupäiväksi ohjelmaa teemasta meitä ja rajanaapuriamme yhdistävä Itämeri. Venäjänlukijat pääsivät ryhmissä työskentelemään erilaisissa työpajoissa, vastaamaan muun muassa Itämerta koskeviin kysymyksiin ja tanssimaan vesitanssia paikallisen ammattibalettitaiteilijan johdolla. Yhteistyö oli onnistunutta molemmin puolin, ja ystävyyssuhteet koulujen välillä paranivat entisestään. Lykkiläiset majoittuivat jo perinteeksi muodostuneessa Hotel Asterissa aivan Nevski prospektin tuntumassa. Opiskelijat viihtyivät erittäin hyvin Venäjällä ja ottivat kaiken irti lyhyen venäjän kurssiin kuuluvasta matkastaan. 

Kiitos koululle

Olemme erittäin kiitollisia Lykin kielitarjonnasta sekä kurssien puitteissa suoritettavista mahdollisista muutaman päivän opintomatkoista. Koulussamme sekä yläastelaiset että lukiolaiset pääsevät vuosittain hyödyntämään oppimaansa kielitaitoa useaan eri maahan. Kumpikin olemme Lykissä opiskelleet venäjän kielen lisäksi englantia, ruotsia ja saksaa. Koulumme tarjoaa laadukasta ja monipuolista opetusta myös ranskan ja italian kielessä, kiinan kielen kerhoa unohtamatta. Tapa, jolla opettajat tuovat kielen kautta myös kulttuurin oppilaille tietoisuuteen, sai ainakin meidät innostumaan entistä enemmän kielten opiskelusta – kielet ovat paljon enemmän kuin vain kielioppisääntöjä. 

Haluamme toivottaa kaikille aurinkoisia kesäpäiviä ja kiittää kouluamme unohtumattomista vuosista, sillä nyt on aika vaihtaa Pietarista ostettu huivi juhlamekkoon ja karvahattu ylioppilaslakkiin. 

Juttu on julkaistu myös Lauttasaaren yhteiskoulun blogissa: www.lauttasaarenyhteiskoulu.fi/blogit/


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje