rss SUKOLin blogi

6.11.2018 13.10

Monipuolisen kielitaidon tunnistamiseen tarvitaan uusia työkaluja

Sanna Karppanen

Ylioppilastutkinnon uudistuksen yhteydessä olisi ollut mahdollista innostaa opiskelijoita lyhyen vieraan kielen opintoihin ja ylioppilastutkintoon kuten kesäkuussa julkaistussa tutkintouudistuksen luonnoksessa annettiin ymmärtää. Luonnoksessa esitettiin, että viiden kokeen suorittajien pitää tehdä reaalikokeita kahdessa aineessa tai vaihtoehtoisesti yhdessä reaaliaineessa ja yhdessä lyhyessä vieraassa kielessä.

Nyt kuitenkin ylioppilastutkinnosta aiotaan tehdä nykyistä vaativampi niin, että pakollisten kokeiden määrä nousee viiteen. Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan ”tutkintoon sisältyisi äidinkielessä ja kirjallisuudessa järjestettävä koe sekä kokelaan valinnan mukaan vähintään kolme koetta ryhmästä, johon kuuluvat matematiikassa, toisessa kotimaisessa kielessä, vieraassa kielessä ja reaaliaineessa järjestettävät kokeet. Viides koe olisi kokelaan itsensä vapaasti valittavissa.” (HS 1.11.2018.)

SUKOL on jo pitkään tuonut esille, että lyhyet vieraat kielet kuten ranska, espanja, saksa ja venäjä voivat lukiossa huonosti, mutta tämä ei tunnu päättäjiä huolettavan. Monipuolisiin kieliopintoihin kannustaminen edellyttäisi aktiivisia toimia, mutta tutkintouudistukseen liittyvä päätöksenteko osoittaa, että lukiolaisten kieltenopiskelua tukevat toimet vesittyvät jälleen kerran.

Useiden vieraiden kielten opiskelu on merkki sinnikkyydestä ja monipuolisista opiskelu- ja ajattelutaidoista, joita tarvitaan korkeakouluopinnoissa ja työelämässä. Englannin kielen lisäksi työelämässä ja kansainvälisessä yhteistyössä tarvitaan myös muita kieliä.

Lukiokoulutusta tulee kehittää niin, että se kannustaa kaikkia opiskelijoita joustavaan, pitkäjänteiseen ja monipuoliseen kieltenopiskeluun. Toisin kuin nykyisin tulevaisuuden lukiossa tulee olla tilaa kieltenopiskelulle ja kielitaitoa pitää arvostaa. Viestintä- ja vuorovaikutustaidot ja monikielinen osaaminen kuuluvat kaikille nuorille. 

Myös korkeakoulujen pisteitystyökaluilla on erittäin voimakas ohjausvaikutus. Suomalaisnuorten kielitaidon yksipuolistumista pidetään ongelmallisena, mutta siihen voitaisiin vaikuttaa helposti korostamalla kielitaidon merkitystä valintaperusteissa ja viestimällä tästä. Nämä päätökset vaikuttaisivat myönteisesti kielten opiskeluun lukiossa ja perusopetuksessa sekä lukiolaisten tekemiin valintoihin.  

Suomeen tarvitaankin nyt kipeästi uusia tapoja tunnistaa ja tunnustaa kieli- ja kulttuuritaitoihin liittyvää osaamista, sillä ylioppilastutkinto ei houkuttele kieltenosaajia. 

Peruskoulun ja lukion aikana hankitut kieli- ja kulttuuritaidot eivät katoa, vaan ne pysyvät nuoren mukana korkea-asteelle ja myöhemmin työelämään siirryttäessä. Näitä taitoja tulee arvostaa. 

Kirjoittaja on Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n puheenjohtaja.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje