rss SUKOLin blogi

21.5.2018 9.00

Näkökulmia kieltenopetuksen eriyttämiseen – Viiden O:n malli

Anssi Roiha ja Jerker Polso

Opettajat joutuvat päivittäin pohtimaan, miten kukin oppilas pääsee oppimisessaan parhaiten eteenpäin. Oppilaiden erilaisiin haasteisiin tarjotaan usein ratkaisuksi eriyttämistä. Moni opettaja kokee eriyttämisen kuitenkin vaikeaksi muun muassa ajan puutteen, luokkakokojen ja heterogeenisen oppilasaineksen vuoksi. Avuksi opettajille olemme luoneet eriyttämisen Viiden O:n mallin. Näemme eriyttämisen kokonaisvaltaisena opetuksen lähestymistapana, jonka avulla voidaan vastata oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Viiden O:n malli kattaa mielestämme keskeisimmät opetuksen osa-alueet, joissa eriyttämistä tulisi toteuttaa. Tässä tekstissä kerromme lyhyesti, mitä mallin viisi näkökulmaa eriyttämiseen voisivat tarkoittaa vieraiden kielten opetuksessa. Eriyttämistä tulisi toteuttaa kokonaisvaltaisesti kaikilla opetuksen osa-alueilla. Viiden O:n mallin avulla eriyttämistä voi kuitenkin lähestyä pienimuotoisesti yksi osa-alue kerrallaan. 

1. Opetusjärjestelyt
Eriyttämistä luokassa voi helpottaa erilaisin käytännön järjestelyin. Kahden tai useamman ryhmän tuntien järjestäminen samanaikaisesti mahdollistaa joustavan ryhmittelyn sekä ideaalitilanteessa myös samanaikaisopettajuuden. Joustavaa ryhmittelyä voi toteuttaa esimerkiksi teettämällä oppilaille jakson alussa diagnostisen arvioinnin, jonka perusteella oppilaat voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin. Esimerkiksi puhumiseen eniten tukea tarvitsevat oppilaat voivat keskittyä omassa ryhmässään suulliseen ilmaisuun erilaisten harjoitusten avulla, kun toisessa ryhmässä oppilaat voivat harjoitella intensiivisemmin vaikkapa kirjoittamista. Ryhmittely voi ajoittain perustua tuen tarpeeseen, mutta se ei saa olla oppilasta ja oppimista leimaavaa. Ryhmittelyä voi tehdä myös oppilaan kiinnostusten tai työskentelytapojen perusteella. Järjestelyn ei tarvitse olla pysyvä, vaan sitä voi kokeilla kollegan kanssa yksittäisilläkin tunneilla esimerkiksi kokeeseen kerratessa. Eriyttämistä tukevia opetusjärjestelyjä ovat myös tukiopetus sekä koulunkäynninohjaajien tai erityisopettajan hyödyntäminen. 

2. Oppimisympäristö

Kielten luokka on hyvä rakentaa siten, että se tukee erilaisia työskentelytapoja. Luokan voi järjestellä niin, että tietyssä osassa keskitytään vuorovaikutukselliseen työskentelyyn ja toisessa osassa puolestaan itsenäiseen työskentelyyn. Oppilailla ei tarvitse olla nimettyjä paikkoja, vaan paikan voi valita työskentelymuodon mukaan. Kieltenopetuksessa korostuu myös sosiaalisen oppimisympäristön eriyttäminen, sillä moni oppilas potee kovaa kielijännitystä. Työskentely eri kriteerein muodostetuissa pareissa tai ryhmissä mahdollistaa tavoitteellisemman eriyttämisen ja luo yleensä oppilaille turvallisen oppimisympäristön. Tällöin myös eriyttämistä tukeva vertaisarviointi on luontevaa.

3. Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmistä kielten opetuksen eriyttämiseen soveltuu hyvin esimerkiksi projektityöskentely. Siinä oppilaat voivat työskennellä yksilöllisin tavoittein, omien kykyjensä ja kiinnostuksensa mukaisesti. Tällaiseen työskentelyyn on helppo integroida kirjoittamista, puhumista, lukemista ja kuuntelemista. Oppilaat voivat esimerkiksi tehdä multimodaalisia mainoksia, dokumentteja tai blogeja vieraalla kielellä. Ylipäätään oppilaiden ei tarvitse opiskella samoja asioita samalla tavoin. Yhteisten tekstien sijaan oppilaat voivat työskennellä tasolleen sopivimpien tekstien parissa joko itsenäisesti tai pienryhmissä. Eriyttävässä opetuksessa voi oppilaiden antaa laajemminkin itse päättää, mitä ja miten he haluaisivat opiskella. Tällaiset käytännöt palvelevat sekä lahjakkaita että heikkoja oppilaita.

4. Oppimisen tukimateriaali

Kieltenopetuksessa on hyvä hyödyntää tietotekniikkaa oppimisen tukena. Oppilaat voivat esimerkiksi käyttää omia älylaitteitaan sanojen kääntämiseen, muistiinpanojen tallentamiseen tai vieraskielisen puheen kuunteluun. Myös verkkopelejä tai -tehtäviä voi hyödyntää eriyttävinä tunti- tai kotitehtävinä. Tietokoneen ja kuulokkeiden avulla oppilaat voivat kuunnella tekstiä tai kuuntelutehtäviä useaan kertaan omaan tahtiinsa muiden jo siirtyessä eteenpäin. Puhumista jännittävä oppilas voi puolestaan äänittää vieraskielisen puheensa kotona ja antaa äänitteen opettajalle kuunneltavaksi. Materiaalin valmistuksessa voi hyödyntää myös lahjakkaita tai vanhempia oppilaita, joille voi antaa esimerkiksi tehtäväksi laatia oppikirjan kappaleista selkoversiot. Edistyneemmät oppilaat harjaantuvat tällöin luetun ymmärtämisessä ja tekstin tiivistämisessä ja heikoimmat saavat selkoversiot käyttöönsä. Opettaja voi tarpeen mukaan muokata selkopohjia kunkin oppilaan tasoon sopivammaksi esimerkiksi helpottamalla sanastoa ja lauserakenteita tai korostamalla tekstiä alleviivauksin ja lihavoinnein. 

5. Oppimisen arviointi

Arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota oppilaiden erilaisuuteen. Oppilaiden tulee myös aktiivisesti osallistua arvioinnin suunnitteluun. Jokaisen uuden opetusjakson alussa olisi hyvä toteuttaa jonkinlainen ennakoiva arviointi, jonka perusteella oppilaiden opetus ja yksilölliset tavoitteet voidaan suunnitella. Kannustamme laajentamaan arviointimenetelmiä perinteisen kokeen lisäksi esimerkiksi Eurooppalaiseen kielisalkkuun, joka luontaisesti tukee eriyttävää arviointia. Esitelmät, ryhmäkeskustelut tai suulliset tentit voivat hyvin toimia arviointitapoina joko kaikille tai vain tietyille oppilaille. Tilanteet on helppo videoida esimerkiksi tabletilla, jolloin niiden systemaattinen arviointi on helpompaa. Olennaista on pitää mielessä opetuksen tavoitteet; esimerkiksi suullista kielitaitoa ei voi arvioida kirjallisella kokeella. 

*****
Anssi Roiha ja Jerker Polso ovat julkaisseet tammikuussa 2018 eriyttämisaiheisen kirjan Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. Kuva on kirjan kuvitusta, ja sen on tehnyt Miikka Paajanen.

Viiden_On_malli_kuva_Miikka_Paajanen
Eriyttämistä kielten tunnilla. Kuva: Miikka Paajanen.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje