rss SUKOLin blogi

19.10.2015 9.00

Opsia, sähköä, opetusta

Kari Jukarainen

Kouluissa eletään kiireisiä aikoja, kun parhaillaan työstetään niin perusopetuksen kuin lukiokoulutuksenkin opetussuunnitelmia ja samalla sähköistytään ja sähköistetään. Kaikenlaisia sähköisiä sovelluksia, oppimisalustoja ja oppimateriaaleja tuntuu olevan tarjolla niin paljon, että on vaikea pysyä kehityksen perässä.
Sähköistyvä ylioppilaskoe puhuttaa opettajia, opiskelijoita ja kotiväkeä. On hienoa, että päättökokeeseen ollaan tuomassa suullisen kielitaidon testaamisen osaa. Olen kuitenkin hieman huolissani sähköisen kokeen toteutustavasta. Omilla tunneillamme olemme saaneet oppilaat ja opiskelijat avaamaan suunsa pareittain ja ryhmissä. Jos päättökoe tullaan tekemään tietokoneella ja toisen kohtaaminen jää pois, suullisesta kokeesta katoaa mielekkyys. 

Olisiko järkevää tutkia mahdollisuutta, että suullisen kielitaidon koe toteutettaisiin lukiossa oman opettajan johdolla? Ylioppilastutkintolautakunta tarkkailisi tasoa satunnaisilla pistokokeilla IB-tutkinnon tavoin. Nykyinen lainsäädäntö ei tätä salli, mutta jos laki on huono, sitä pitää muuttaa. Luonnollisesti opettajalle tulisi varata niin ajallinen kuin taloudellinenkin resurssi kokeen vastaanottamiseen. 

Sähköisyyden keskellä on muistettava, että kaikkein merkityksellisin oppimis- ja opetustapahtuma syntyy luokassa, kun opettaja ja opiskelijat kohtaavat toisensa. Tätä ei voi korvata millään laitteella.

(Tempus 5/2015 pääkirjoitus)
Läroplaner, digitalisering, undervisning
Det är bråda tider i skolorna, när man som bäst bearbetar läroplanerna för såväl grundläggande utbildning som gymnasieutbildning och undervisningen samtidigt digitaliseras. Utbudet av allsköns digitala tillämpningar, undervisningsplattformar och läromaterial förefaller vara så rikligt att det är svårt att hålla jämna steg med utvecklingen.

Den elektroniska studentexamen är det stora samtalsämnet hos lärare, studerande och familjer. Det är fint att slutexamen kommer att få en del där man testar den muntliga språkkunskapen. Jag är dock något oroad över sättet på vilket det elektroniska provet genomförs. På våra egna timmar har vi fått elever och studerande att öppna munnen parvis och i grupper. Om slutprovet kommer att göras med en dator utan att man möter en annan person, förlorar det muntliga provet sin mening. 

Kunde det vara förnuftigt att utreda möjligheten att provet i muntlig språkkunskap skulle genomföras i gymnasiet under ledning av den egna läraren? Studentexamensnämnden skulle övervaka nivån med slumpmässiga stickprov på samma sätt som IB-examen. Detta är inte tillätet i den nuvarande lagstiftningen, men om en lag är dålig så bör den ändras. Läraren bör givetvis reserveras en såväl tidsmässig som ekonomisk resurs för att ta emot provet. 

Mitt i all digitalisering bör man hålla i minnet, att den mest betydelsefulla undervisningshändelsen uppstår i klassen, när läraren och de studerande möter varandra. Inget verktyg kan ersätta det.

(Tempus 5/2015 ledare)

Översättning: Karl-Erik Eriksson

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje