rss SUKOLin blogi

27.5.2015 8.51

Painopiste sähköisyydessä

Anna Halme

Ylioppilastutkintolautakunnan kielivaliokunnan edustajat olivat vieraina SUKOLissa 22.5.2015. Tapaamisessa keskusteltiin muun muassa yo-kokeiden sähköistämisen tilanteesta. 
SUKOLin varapuheenjohtaja Sanna Karppanen toivotti kielivaliokunnan ja kieliyhdistysten edustajat tervetulleiksi. Hän totesi, että monissa kouluissa Abitti on otettu käyttöön ja sähköisiä kokeita on harjoiteltu. Tekniikka alkaa tuntua toimivalta, ja tutkinnon sähköistäminen etenee. 

Kielivaliokunnan puheenjohtaja Taina Juurakko-Paavola kertoi, että lukuvuonna 2014–2015 ylioppilastutkintolautakunnan kehittämisen keskiössä ovat olleet nimenomaan sähköiset kokeet. Anna von Zansen Digabi-projektista esitteli kieltenopettajille parhaillaan käynnissä olevia kenttätestejä, joissa kokeillaan erilaisia sähköisen kuullunymmärtämiskokeen toteutustapoja. Kokeen kehittäjiä kiinnostaa muun muassa vastausnopeus ja audiovisuaalista materiaalia sisältävien tehtävien toteutus sähköisessä koeympäristössä. Digabin uutiskirjeestä voi lukea ”yhteisistä askeleista” eli valtakunnallisista harjoittelukokeista, joiden avulla koulut ja YTL valmistautuvat sähköiseen ylioppilastutkintoon. Yksi tärkeä etappi on 6.4.2016 pidettävä ylioppilaskirjoitusten kenraaliharjoitus.

Kieltenopettajat ja kielivaliokunnan jäsenet olivat yhtä mieltä siitä, että sähköisiin kokeisiin osallistuminen vaatii monenlaista harjoittelua. Ylipäätään sähköisillä alustoilla kirjoittaminen on taito, jota on harjoiteltava. Päivi Sihvonen ranskan jaoksesta muistutti, etteivät kokelaat välttämättä tiedä edes sitä, miten tekstiin tehdään kappalejaot. Taina Juurakko-Paavola kertoi joidenkin lukioiden käytännöstä, jossa lukion aloittavilta testataan taidot tietotekniikan peruskäytössä. Ne lukiolaiset, joiden taidoissa on puutteita, ohjataan TVT-opintojaksolle.

Espanjanopettajien edustaja Annukka Kosonen sanoi, että opettajia pitäisi kannustaa käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa muutenkin kuin vain sähköisissä kokeissa. Ruotsinopettajien Sisko Harkoma totesi, että vaikka Abitti muuten toimii, kieltenopettajan kannalta se ei ole ideaali, koska esimerkiksi kuvien liittäminen on vaikeaa ja videoiden liittäminen toistaiseksi mahdotonta. Taina Juurakko-Paavola muistutti: ”Abittia ei ole kehitetty kieltenopettajat mielessä.” Työ etenee, ja kentän palaute pyritään ottamaan huomioon. YTL:n viesti tuntui olevan: luottakaa siihen, että teemme asiat aikataulun mukaan ja tiedotamme niiden edistymisestä.

Kieltenopettajia kiinnosti myös sähköisten yo-kokeiden korjaamisen ja arvostelun käytännöt. Mitä tapahtuu opettajan omalle arvioinnille, jota on pidetty tärkeänä muun muassa opiskelijan oikeusturvan kannalta? Millaisia arviointityökalut ovat? Entä miten käy yhdistysten pisteityssuosituksille? Suomen englanninopettajat ry:n puheenjohtaja Jaakko Mäki painotti, että sähköinen arviointi ei saa vaikeuttaa tai hidastaa opettajan työtä. Pitää olla mahdollista esimerkiksi tehdä merkintöjä tekstiin yhtä helposti kuin kynällä paperille. Yhtä mieltä oltiin siitä, että opettajan merkinnät ovat hyödyksi koetta arvostelevalle sensorillekin.

Anna von Zansen totesi, että Abitti-kokeissa voi tällä hetkellä pisteittää ja kommentoida vastauksia sekä tehdä merkintöjä kuten alleviivauksia ja huomioita tiettyihin kohtiin opiskelijan vastauksessa. Abitti-järjestelmän arvostelutyökalu mahdollistaa liikkumisen vastauksesta toiseen nuolinäppäimillä. Kokeet voi palauttaa opiskelijoille sähköisesti – yksittäisten pisteiden ja korjausten lisäksi on mahdollista antaa sanallinen arvio tai numeroarvosana kokonaissuorituksesta. Abitti-järjestelmän kehitystä kannattaa seurata abitti.fi-sivustolla. Kielikokeen kehittämiseen liittyvät uutiset ovat osoitteessa digabi.fi/kielet

Taina Juurakko-Paavolalla oli huonoja uutisia: pitkän englannin ja keskipitkän ruotsin yo-arvosanojen linkittäminen taitotasoasteikkoon ei ollut saanut erillisrahoitusta. Linkittäminen on vaativaa asiantuntijatyötä, ja ilman rahoitusta sitä ei yksinkertaisesti voida tehdä. Rahoitusta ei myönnetty myöskään kokonaisvaltaiseen kielikokeen kehittämiseen, johon suullisen osan kehittäminen olisi liittynyt.

Sanna Karppanen totesi, että olemme uudessa tilanteessa, koska Ylioppilastutkintolautakunnan kokoonpanoon on tulossa suuria muutoksia. Kieltenopettajien ja kielivaliokunnan yhteistyö on ollut avointa ja rakentavaa. Tulevaisuus on auki, mutta ainakin kieltenopettajat toivovat, että yhteistyö jatkuu. Päivi Sihvonen korosti, että jatkossakin on tärkeää tehdä yhteistyötä kieltenopettajien kanssa.

Tilaisuuden lopuksi käsiteltiin kevään 2015 kokeita kielittäin. Sanna Karppanen kiitteli arvosanajakauman painottamista harvemmin kirjoitetuissa aineissa niin, että esimerkiksi ylimääräisissä kielissä laudatureja jaetaan enemmän kuin 5 prosenttia. Taina Juurakko-Paavola totesi, että käytäntö on tarkoitus säilyttää ja lukiolaisille voi levittää ilosanomaa: nyt kannattaa kirjoittaa myös harvemmin luettuja kieliä. Mikä tärkeintä kannattaa valita oikea oppimäärä eli se, jota on koulussa lukenut.

Paikalla oli finskan, englannin, espanjan, italian, ranskan, ruotsin, saksan ja venäjän kielten edustajia YTL:n kielivaliokunnasta ja SUKOLin kieliyhdistyksistä. SUKOLia edustivat Sanna Karppanen, toiminnanjohtaja Sari Saarinen ja toimitussihteeri Anna Halme.







































































Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje