rss SUKOLin blogi

4.12.2015 9.00

Quo vadis, lukion kieltenopetus?

Kari Jukarainen

Tempuksessa 6/2015 kerrotaan SUKOLin viime keväänä tekemästä kyselystä, joka käsitteli lukioiden kieltenopetusta. Olen tiennyt, että lukioilla on erilaisia järjestelyjä opettajien palkanmaksussa ja valinnaiskielten opetuksessa, mutta käytännön kirjavuus yllätti minut täysin.
Melkein puolet vastaajista ilmoitti, että heidän koulussaan opettajalle maksetaan alennettua palkkaa ja vastaavasti lähiopetusta on kurssilla vähemmän kuin normaalisti. Opiskelijan edellytetään opiskelevan loput kurssin asiat itsenäisesti. Perusopetuksessa oppilaan suojana on laki, joka estää tällaisen järjestelyn, mutta lukiolaki sallii itsenäisen opiskelun. 

Puolikkaiden kurssien käytäntöä toteutetaan myös esimerkiksi reaaliaineiden viimeisillä kursseilla, mutta kieltenopetusta saatetaan tarjota erityisjärjestelyin jopa ensimmäisistä kursseista lähtien. Kaikki osallistuvat lukion päätteeksi samaan loppukokeeseen, mutta lähiopetustuntien määrissä voi olla huimia eroja. 

Suomalainen lukio ei ole tasa-arvoinen. Opiskelumahdollisuudet vaihtelevat kunnittain ja jopa lukioittain. Puolikkaita kursseja käyttämällä menetämme ne opiskelijat, jotka selviäisivät opinnoistaan opettajan kannattelemina. Nyt kursseille jäävät enää kaikkein parhaat ja motivoituneimmat opiskelijat. 

SUKOLissa olemme huolissamme tilanteesta ja tulemme tapaamaan eri tahoja sen korjaamiseksi. Kannanotoistamme ja tapaamisistamme tämän ja muiden asioiden tiimoilta voi lukea osoitteesta www.sukol.fi/SUKOLtoimii.

(Tempus 6/2015 pääkirjoitus)
Quo vadis, gymnasiets språkundervisning?
I Tempus 6/2015 berättar vi om den enkät som SUKOL utörde i våras. Temat var språkundervisningen i gymnasierna. Jag har varit medveten om att gymnnasierna haft olika arrangemang vid betalning av lärarnas löner och undervisning av valbara språk, men brokigheten i praxis var en total överraskning för mig. 

Nästan hälften av de som svarade uppgav, att i deras skola betalas nedsatt lön till läraren och samtidigt har man mindre närundervisning på kursen än normalt. Man förutsätter att studeranden läser övriga delar av kursen självständigt. I den grundläggande utbildningen skyddas eleven av lagen, som förhindrar ett dylikt arrangemang, men gymnasielagen tillåter självständiga studier. 

Systemet med halva kurser tillämpas exempelvis för de sista kurserna i realämnen, men språkundervisning kan erbjudas med specialarrangemang redan från de första kurserna. Som avslutning på gymnasiet deltar alla i samma slutprov, men antalet närundervisningstimmar kan variera enormt. 

Det finländska gymnasiet är inte jämlikt. Studiemöjligheterna varierar kommunvis och rentav mellan gymnasier. När vi använder oss av halva kurser förlorar vi de studerande, som kunde klara av studierna med lärarens hjälp. Endast de bästa och mest motiverade studerandena stannar kvar på kurserna. 

Vi på SUKOL är oroade över situationen och kommer att träffa olika aktörer för att rätta till den. Ni kan läsa om våra ställningstaganden och möten kring detta och andra teman på adressen www.sukol.fi/SUKOLtoimii.

(Tempus 6/2015 ledare)

Översättning: Karl-Erik Eriksson

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje