rss SUKOLin blogi

8.2.2016 14.35

SUKOLilaiset lähtivät ulos luokkahuoneesta Mikkelin koulutuspäivillä!

Sari Saarinen

Lähes 110 kieltenopettajaa kokoontui 5.–6.2. Mikkeliin SUKOLin talvipäiville. Perjantaina ohjelman järjestelyistä vastasi Mikkelin seudun kieltenopettajat ry. Osallistujat pääsivät harjoittelemaan flamencoa viehättävässä kahvila Nandassa paikallisen tanssikoulu La Carmencitan johdolla. Ilta päättyi tapas-tyyliseen iltapalaan. Lämpimät kiitokset paikallisyhdistykselle järjestelyistä!

Ulos luokkahuoneesta
Lauantain koulutusosuudessa Jyväskylän yliopiston professori Riikka Alanen ja lehtori Kati Kajander kertoivat näkökulmia tulevaisuuden kieltenoppimiseen. Alanen muistutti, että kieltenoppimisessa on kaksi tärkeää tekijää: pääsy kielen luo ja kielen työstäminen. Hän kertoi tutkimustuloksista, jonka mukaan jopa vieraan kielen pääaineen opiskelijat eivät huomaa tai eivät osaa etsiä mahdollisuuksia käyttää vierasta kieltä. Kysymys kuuluukin Alasen mukaan: jos opettajaopiskelijat eivät näitä tilaisuuksia huomaa, miten he osaavat ohjata oppilaita havainnoimaan ympäristöään ja sen tarjoamia mahdollisuuksia käyttää ja oppia vieraita kieliä? 

Kajander kertoi Jyväskylässä toteutettujen kielileirien kokemuksista. Vuonna 2015 leirille haki 250 lasta, joista voitiin ottaa mukaan 72. Leiriläiseltä saadun palautteen mukaan leirillä opitaan leikkimällä ja kivalla tavalla. Miten sama tunne saataisiin kouluihin?

Alanen muistutti, että koulurakennuksen sisällä ja luokassa voi tehdä monenlaisia asioita. Kajander kertoi leiriltä esimerkin intialaisesta joogahetkestä ja liikuntasalissa toteutetusta in–on–under–behind-prepositioiden harjoittelusta. Esityksessä käytiin läpi koulurakennuksen ulkopuolella olevia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä haasteita, kuten rahaa, vastuuta, kiirettä ja voimavaroja. Lopuksi Alanen ja Kajander kannustivat opettajia kokeilemaan uutta ja sietämään mahdollisia epäonnistumisia. Kannattaa aloittaa pienestä, verkostoitua ja hakeutua koulutuksiin! 

Kielet ja ammatilliset aineet
Koulutuspäivässä oli peräti kolme rinnakkaisohjelmaosuutta. Ohessa lyhyt kooste muutamasta rinnakkaisohjelmasta. 

Aamupäivän ensimmäisessä rinnakkaisohjelmassa Johanna Venäläinen Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistosta kertoi käytännön kokemuksia uuden opetussuunnitelman toteutuksesta. Venäläisen mukaan YTO-integroinnista on hyötyä opiskelijalle YTO-aineiden teoriapainotteisuuden ja irrallisuuden vuoksi. Oppiminen työelämälähtöisessä oppimisympäristössä motivoi opiskelijaa. Oppimisen esteenä oleviin negatiivisiin ja virheellisiin ennakkokäsityksiin voidaan vaikuttaa sillä, että opiskelija ymmärtää opiskeltavien asioiden merkityksen tulevassa työssään. 

Venäläinen muistutti, että opiskelija oppii, kun uusi asia liitetään aiemmin opittuun ja etsitään käytännönläheisiä esimerkkejä arjesta ja työelämästä. Oppimisen perustana tulee olla asioiden ymmärtäminen ja syvällinen oppiminen – ei ulkoa opettelu. 

YTO-integroinnin hyötyjä opettajalle Venäläinen listasi seuraavasti: opettajan työ elävoityy ja monipuolistuu, omaksutaan uusia ideoita, opetussisältöjä ja menetelmiä eri aineen opettajilta, vuorovaikutus lisääntyy, opettajakeskeisyys vähenee ja opettajatuntemus lisääntyy. 

Ryhmässä keskusteltiin vilkkaasti eri oppilaitosten käytännöistä. Erityisesti osallistujia kiinnosti se, millä ajalla opetussuunnitelmatyö ja integrointityö tehdään.  Venäläinen kertoi, että heillä on ollut kollegiaalisia palavereita, joissa on etsitty YTO-kurssien keskeiset asiat ja sovitettu näitä yhteen aiheisiin parhaiten liittyvien ammattiaineiden koulutuskokonaisuuksien kanssa. Jaksoja ja kurssiaikatauluja on suunniteltu niin, että YTO-aineiden integrointi ammattiaineisiin saataisiin työjärjestysteknisesti onnistumaan osittain päällekkäin. Myös YTO-opettajan ja ammatillisen opettajan samanaikaisopetusta on sovitettu työjärjestyksiin. 

Venäläinen muistutti, että integrointi on haasteellinen prosessi, joka vaatii kunnollista suunnittelua tehtävätasolla ennen aineiden opettamista. Integrointi vaatii aikaa ja riittävää resurssointia. Oppilaitoksen johdon tuki on hänen mukaansa välttämätöntä. Venäläinen kehotti aloittamaan pienillä askelilla. Pieni integroitu oppimistehtävä on hyvä alku isommalle projektille. Opetusta on hyvä kehittää opiskelijoilta ja kollegoilta saadulla palautteella. Tärkeää on lähteä rohkeasti kokeilemaan uusia käytäntöjä!

DigiTalassa kehitetään suullisen kielitaidon koetta

Lukion työpajassa oli aiheena DigiTala ja kokemuksia yo-tutkinnon sähköistämisestä. DigiTala-hankkeesta kertoivat Heini Kallio Helsingin yliopistolta, Reima Karhila Aalto-yliopistolta ja Erik Lindroos DigiTala-hankkeesta. Yo-tutkinnnon sähköistämisen kokemuksia esitteli Kari Jukarainen Riihimäen lukiolta. 

DigiTala on poikkitieteellinen tutkimushanke, jonka tavoitteena on kehittää tietokoneavusteinen suullisen kielitaidon koe lukion päättövaiheeseen. DigiTala-hankkeessa kokeillaan, tutkitaan ja kehitetään suullisen kielitaidon mittaamista tavoitteena sisällyttää suullinen osakoe suomalaisen ylioppilastutkinnon kielikokeisiin. Hanketta rahoittaa Svenska folkskolans vänner -säätiö. 

Erik Lindroos kertoi, että syksyn 2015 aikana kokeiltiin laadittua pilottikoetta kuudessa lukiossa noin 260 oppilaalle. Lindroos esitteli Heini Kallion kanssa testattuja koetehtäviä. Yleisö keskusteli vilkkaasti mm. tehtävätyypeistä, kokeen käytännön järjestelyistä eli siitä, kuinka moni kokelas voi suorittaa kokeen samanaikaisesti toisiaan häiritsemättä, ja opettajan roolista kokeen arvioinnissa. 

Hankkeen pohjalta on tarkoitus jatkaa kehittelyä ja tutkimusta tavoitteena puheen laajamittainen testaus vuodesta 2019 alkaen. 

Työpajan lopuksi Kari Jukarainen kertoi Riihimäen lukion kokemuksia yo-tutkinnon sähköistämisestä. Hän kertoi, että yo-tutkinnon sähköistämiseen valmistautuminen on edennyt heidän oppilaitoksessaan suunnitellun mukaisesti. Tilannetta on helpottanut se, että kaapeloinnit tehtiin perusparannusremontin yhteydessä. Jukarainen totesi, että valmistautuminen on lisännyt heidän lukiossaan yhteistyötä eri opettajien välillä. Oppilaitoksessa vallitsee vahva auttamisen henki. Riihimäen lukiossa järjestetään kaikille ykkösluokkalaisille sähköinen koe 4.–5.4. ennen YTL:n pakollista harjoituskoetta, joka on 6.4.2016. 

Kiitos kaikille koulutuspäivien osallistujille!

#sukolinkoulutus


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje