rss SUKOLin blogi

24.1.2018 9.33

Suullinen kielitaito yo-kokeessa

Kari Jukarainen

Suullisen kielitaidon testaaminen osana ylioppilastutkinnon kielikokeita on tervetullut uudistus, joka varmasti kannustaa suullisen kielitaidon entistä määrätietoisempaan opetukseen lukion aikana.

Kun lukion opetussuunnitelmaa täydennettiin kymmenkunta vuotta sitten ja lukioihin tuotiin suullisen kielitaidon kurssi, opettajat vastustivat sitä, koska pelättiin testaamisen vievän liian suuren osan kurssin tunneista. Kurssin suosio on vaihdellut kouluittain runsaasti, mutta pääsääntöisesti opettajat tuntuvat olevan tyytyväisiä nykyiseen käytäntöön. Toki koetehtäviä olisi pitänyt ryhtyä kehittämään jo useita vuosia sitten, esimerkiksi referointitehtävä ei ole ollut toimiva. 

Parikokeen hyvät puolet
Nykyisen suullisen testaamisen hyvä puoli on se, että kyseessä on parikoe, jossa kaksi opiskelijaa keskustelee keskenään. Nyt suunnitteilla oleva koe testaa tämänhetkisen tietämyksen valossa lähinnä opiskelijan kykyä tuottaa puhetta tietokoneelle. Kone saattaa esittää kokeen tekijälle kysymyksiä, joihin kokelaan odotetaan vastaavan, mutta puheelle tyypilliset tarkentavat kysymykset tai esimerkiksi toiston tai toisin selittämisen vaihtoehto eivät ole kokelaiden käytettävissä. Yksi kielitaidon merkeistä on se, että puhuja pystyy selviytymään itselleen haastavista tilanteista kaikkia mahdollisia kielellisiä keinoja käyttäen. Myös nonverbaalinen viestintä, jonka osuus tutkitusti on erittäin merkittävä, jää pois koneen kanssa tehtävästä kokeesta. Koe vaikuttaa kovin mekaaniselta, eikä siinä pääse osoittamaan taitoa kommunikoida toisen ihmisen kanssa, sillä tekniikka ei ilmeisesti vielä mahdollista parikoetta. 

Osa tehtävistä lienee tarkoitus korjata koneellisesti. Suullisen kielitaidon merkitys on erittäin tärkeä, ja arvioinnissa ei saa olla mitään ongelmia kokelaan oikeusturvan kannalta.  

Lakimuutoksen tarve
Nykyinen suullista kielitaitoa mittaava koe ei lainsäädännön näkökulmasta voi olla osa ylioppilastutkintoa, koska sen arvostelee opettaja eikä mukana ole sensorin suorittamaa arvosteluvaihetta. Olisi mahdollista muuttaa lakia siten, että yksi kokeen osa olisikin opettajan arvosteltava. Tätä olisi luonnollisesti seurattava: vuosittain tietty määrä kouluja toimittaisi kokelaiden tuotokset sensoreiden arvosteltaviksi. Näin kokeessa pystyttäisiin säilyttämään parikokeen malli. Toki opettajien työajan resursointi olisi otettava huomioon. 

Me opiskelemme kieliä sen vuoksi, että voisimme käyttää niitä toisten ihmisten, ei koneiden kanssa. Suullisen kielitaidon arvostusta lisäisi sen näkyminen yo-todistuksessa. Tämän vuoksi lakimuutos olisi tarpeellinen mitä pikimmiten.

Lue lisää aiheesta: Tempus 1/2018 s. 16–17.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje