rss SUKOLin blogi

19.10.2013 11.39

TVT on kotiutunut lukioon

OPH on julkaissut raportin aiheesta Lukiolainen tieto- ja viestintätekniikan käyttäjänä.

Tietotekniikka kielten ja muiden aineiden kokeissa

Kyselyyn vastanneista opiskelijoista n. joka kymmenes (11%) oli käyttänyt tietokonetta koetilanteessa. Vieraiden kielten kokeissa tietokonetta oli käytetty jonkin verran: koetilanteista 13% oli sisältänyt tietokoneen käyttöä. Tietokonetta oli käytetty eniten reaaliaineiden (40% koetilanteista) ja äidinkielen (20% koetilanteista) kokeissa. Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden ja muun lukion kurssitarjonnan kokeissa tietokoneen käyttö oli ollut hyvin vähäistä.

Koetilanteessa käytettiin eniten kannettavia tietokoneita. Tablet-laitteita tai älypuhelimia oli käytetty harvoin. Joka kolmannessa koetilanteessa käytettiin sähköistä oppimisalustaa tai tekstinkäsittelyohjelmaa. Internetiä käytettiin 12% koetilanteista, kun taas yhteisöllisen kirjoittamiseen tarkoitettuja työvälineitä kuten Wikiä (3%) ja Google Drivea (4%) hyödynnettiin melko harvoin. Muita koetilanteissa käytettyjä sovelluksia olivat esimerkiksi Geogebra, Socrative, Oppimappi, Photoshop, AskMe, Keynote, Adobe Connect ja Blogger.

Ylioppilaskirjoitusten sähköistäminen kiinnostaa opiskelijoita. 40% opiskelijoista oli halukas käyttämään tietokoneita vieraiden kielten ylioppilaskokeissa joko rajatulla tai rajattomalla verkkoyhteydellä. Äidinkielessä ja reaaliaineissa lähes puolet opiskelijoista oli halukkaita tietokoneiden käyttöön. Matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa kiinnostuneita oli vain n. kolmasosa opiskelijoista.

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että opiskelijat suhtautuvat melko myönteisesti sähköiseen kirjoittamiseen kaikissa muissa oppiaineissa paitsi matematiikassa. Opiskelijat ovat halukkaampia käyttämään ylioppilaskirjoituksissa rajattua kuin täysin rajaamatonta tietoverkkoa. Tytöt ovat halukkaampia käyttämään perinteisiä työvälineitä kuin pojat, ja innokkaimpia sähköisten kokeiden kannattajia ovat ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat.

Opiskelijan omat taidot vaikuttavat innokkuuteen käyttää sähköisiä välineitä; sen sijaan kokemus tietokoneen käytöstä kokeissa ei vaikuta mielipiteisiin. Kymmensormijärjestelmän osaajat suosivat sähköisiä ylioppilaskokeita. Tietoteknisesti taitavat suosivat sähköistä ylioppilaskoetta muissa aineissa paitsi
matematiikassa. Raportin mukaan koulujen ja opettajien haasteena onkin tulevien vuosien aikana taata kaikille opiskelijoille samanlaiset lähtökohdat paitsi sähköiseen kirjoittamiseen myös tulevaisuudessa tarvittaville taidoille.

Laitteet ja ohjelmistot

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia laitteita opiskelijat käyttävät opiskeluun liittyvissä tehtävissä kotona ja koulussa. Tietokone ja älypuhelin olivat eniten käytettyjä.

Tulosten mukaan lähes puolet opiskelijoista ei ollut koskaan käyttänyt koulun omistamia kannettavia tietokoneita tai tabletteja. Joko niitä ei ollut tai niitä ei vain käytetty. On mahdollista, että näissä kouluissa opiskelijat käyttävät kannettavien tietokoneiden ja tablet-laitteiden sijaan tietokoneluokassa olevia kiinteitä päätelaitteita tai omia laitteita. Raportin mukaan tietokoneluokkaan sidotut kiinteät laitteet eivät kuitenkaan tue tietotekniikan joustavaa käyttöä yhtä hyvin kuin langattomat päätelaitteet, jotka mahdollistavat tietokoneluokkia monipuolisemman opiskelukäytön.

Sekä kotona että koulussa käytetään opiskeluun eniten toimisto-ohjelmia (esim. Word) sekä tiedonhakuun tarkoitettuja sovelluksia (esim. Google). Yhteisöllisen kirjoittamisen sovelluksia (esim. Wikit) käytetään hyvin vähän. Vapaa-ajalla opiskelijat käyttävät eniten mediapalveluita (esim. Youtube, Flickr), verkkoyhteisöpalveluita (esim. Facebook) sekä tiedonhakuohjelmia (esim. Google).

Taidot

Opiskelijat arvioivat omat tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitonsa hyviksi. Tytöt ja pojat arvioivat tieto- ja viestintätekniikan kokonaiskäyttötaitonsa yhtä hyviksi, mutta eri osa-alueiden taidoissa on eroja. Pojat arvioivat itsensä taitavammiksi kuin tytöt erityisesti teknisissä taidoissa. Tytöt taas arvioivat itsensä paremmiksi blogien
ylläpitäjiksi ja kirjoittajiksi.

Vuosikurssit erosivat toisistaan mediatuottamisen taidoissa ja Internetin hyödyntämisessä mutta eivät kokonaiskäyttötaidossa. Opiskeluun liittyvää tiedonhakua tehdään viikoittain ja materiaalia tuotetaan kuukausittain sekä kotona että koulussa. Suurin osa opiskelijoista ei julkaise koskaan opiskeluun liittyvää materiaalia verkkoon eikä osallistu yhteisölliseen kirjoittamiseen tai verkkokeskusteluun.

Tietotyöskentely

Raportin pohdintaosuudessa todetaan, että usein erilaiset TVT:n sovellukset mielletään edelleen vain teknisiksi apuvälineiksi, jotka vain korvaavat kynän ja paperin. TVT:tä ei kuitenkaan pitäisi käyttää vain tekniikan itsensä vuoksi, vaan sen avulla pitäisi päästä käsiksi syvempiin oppimisen prosesseihin:
Opetuksessa tulisikin pyrkiä tekemään näkyväksi tieto- ja sisältötavoitteiden lisäksi oppimisen taitotavoitteet, joita ovat muun muassa kriittinen medialukutaito, yhteistyötaidot ja TVT:n monipuolinen käyttö oman toiminnan ja yhteisöllisen työskentelyn ohjaamisessa. TVT:n pitäisi siis olla “hyvä renki” – pelkkä teknisten laitteiden ja ohjelmistojen hallinta ei takaa parhainta oppimisen tulosta, vaan oppimisessa tärkeää on opiskelijan oma sitoutuminen tiedon kanssa työskentelyyn.
Tulevaisuuden lukion haasteena on mobiili yhteisöllinen toimintakulttuuri. Nykyisiin laitteisiin on investoitu paljon, ja koulujen huoli laitteistojen vanhenemisesta on ymmärrettävää. Mikään investointi ei kuitenkaan ole kannattava, jos se ei tuota haluttua tulosta. Tulos ei tässä kohtaa voi olla taloudellinen mittari vaan se, että lukion käyneillä opiskelijoilla on hyvät valmiudet jatko-opiskeluun ja tulevaisuuden työelämään.

Miten tutkimus tehtiin

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 380 suomen- ja ruotsinkielisen lukion opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2013 sekä suomen- että ruotsinkielisenä verkkokyselynä. Lukioiden rehtoreille ja koulusihteereille lähetettiin sähköpostitse pyyntö välittää verkkokyselyn linkki oman oppilaitoksen opiskelijoille. Kyselyyn vastasi 5767 lukion opiskelijaa. Suurin osa (88%) vastaajista oli iältään 16–18-vuotiaita.

Koko raportti: http://info.edu.turku.fi/etaopetus/images/files/Lukiolaisten_tieto-_ja_viestint%C3%A4tekniikka_II_taittoversio.pdf

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje