rss SUKOLin blogi

19.11.2017 9.55

Ylioppilastutkinnon pisteytystyökalu on uhka kieliopinnoille

Sanna Karppanen

Useiden vieraiden kielten opiskelu on merkki sinnikkyydestä ja monipuolisista opiskelu- ja ajattelutaidoista, joita tarvitaan korkeakouluopinnoissa ja työelämässä. Siksi kaikesta osoitetusta kielitaidosta tulee saada lisäpisteitä korkea-asteelle pyrittäessä. 

Suomen kieltenopettajien liitto näkee, että yliopistojen todistusvalintaan kehitetyssä pisteytystyökalussa kielten opiskelun ja monipuolisen kielitaidon merkitys on vähäinen. Yksikään ehdotetuista pisteytysmalleista ei kannusta useiden vieraiden kielten pitkäjänteistä työtä vaativiin opintoihin, sillä äidinkielen ja matematiikan lisäksi luonnontieteet ja muut reaaliaineet, joiden pakollisia kursseja on kieliä vähemmän, painottuvat niissä enemmän. 

SUKOL on erittäin huolissaan siitä, että ehdotettu pisteytystyökalu heikentää entisestään opiskelijoiden mahdollisuuksia ja motivaatiota opiskella vieraita kieliä.

Kielten yo-kokeisiin osallistuvien määrä on romahtanut 2010-luvulla. Lyhyen saksan ja ranskan oppimäärän kokeeseen ilmoittautuneiden määrä on vähentynyt vuodesta 2007 yhteensä 60 prosentilla. Pitkän saksan ja ranskan yhteenlaskettu kokelasmäärä oli 802 henkilöä. Lähes kymmenen vuotta aiemmin lukumäärä oli vielä 2147 kokelasta. 

Pisteytysmallien mukaan kannattaa opiskella vain yksi kieli hyvin, mutta siitäkään ei saa pisteitä samalla tavoin kuin ennen. Ylioppilastutkinnossa kokelaan on kirjoitettava yksi pitkän oppimäärän koe, yleensä pitkä matematiikka tai pitkä kieli (useimmiten englanti). Yliopistoon haettaessa kummankin oppiaineen samasta arvosanasta pitäisi saada saman verran pisteitä. Nyt pitkän kielen painoarvoa halutaan laskea siitä huolimatta, että A-kielen vankka osaaminen on ehdoton edellytys jatko-opinnoissa menestymiselle. 

Vähemmän luetuissa A-kielissä tilanne on vielä huonompi kuin englannissa varsinkin, kun niissä on vaikeampi saada hyviä arvosanoja. Jos pisteytysmalli otetaan käyttöön, se johtaa siihen, että kannattaa opiskella A-kielen oppimäärä mutta osallistua lyhyen kielen ylioppilaskokeeseen. Toisaalta pisteytysmallissa lyhyen kielen kokeen arvosanoista saa niin vähän pisteitä, että se ei kannusta opiskelijoita suorittamaan koetta. 

SUKOL pitää myös lukion kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta huonona sitä, että ehdotetuissa pisteytysmalleissa eri oppiaineet pakotetaan epäterveeseen kilpailuasetelmaan, jossa äidinkieli, matematiikka ja luonnontieteet saavat kohtuuttoman edun. 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje