19.10.2016

Aineenopettajien opetusvelvollisuuteen sidottu palkkausjärjestelmä

Kannanotto Opetusalan ammattijärjestö OAJ:lle

Äidinkielen opettajain liitto ÄOL ry, Suomen kieltenopettajain liitto SUKOL ry ja Suomi toisena kielenä -opettajat ry eivät pidä ajankohtaisena aineenopettajien palkkausjärjestelmän muuttamista tässä vaiheessa, kun ollaan valmistelemassa opettajien koko palkkausjärjestelmän uudistamista ja siirtymistä mahdolliseen vuosityöaikaan. Viittaamme tässä Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry:n, Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat FETO ry:n, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry:n ja Suomen uskonnonopettajain liitto SUOL ry:n OAJ:lle toimittamaan vetoomukseen, jossa esitetään opettajien opetusvelvollisuuksien tasaamista.

Uusiin opetussuunnitelmiin siirtyminen ja digitalisuuteen perustuvien opetusmenetelmien käytön lisääntyminen ovat kasvattaneet kaikkien opettajien työtä, eivät pelkästään reaaliaineiden opettajien. Uuteen teknologiaan perehtyminen, materiaalin jatkuva hankinta ja omien tietojen ja taitojen ylläpitäminen, uudenlaisen arvioinnin käyttöönotto ja oppiaineiden välisen yhteistyön mukana tuleva suunnittelutyön lisääntyminen koskevat kaikkia oppiaineita. Tämä muutos ei ole kuitenkaan vähentänyt äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien, kieltenopettajien ja S2-opettajien olennaista perustyötä: oppilaiden kirjallisten tuotosten ohjaamista, tarkistamista ja arviointia sekä palautteen antamista – myös keskeisesti kielenkäytön yksityiskohtien kannalta. Jo nykyisellään näiden oppiaineiden opettajat kipuilevat tarkistamiseen kuluvan ajan paljoudessa, ja juuri tämän työnosan runsauteen perustuu näiden aineiden opettajien nykyinen opetusvelvollisuus. On erittäin tärkeää, että tämä erityinen asia otetaan huomioon myös tulevissa palkkausjärjestelmissä.

Opettajien palkkausjärjestelmä kaipaa kuitenkin uudistuksia. Opettajat tekevät tällä hetkellä paljon työtä, joka pitäisi ottaa selkeästi huomioon, kuten pitävät yhteyttä oppilaisiin, huoltajiin tai erilaisiin muihin sidosryhmiin ja osallistuvat monenlaisiin koulun kehittämiseen liittyviin palavereihin ja koulutustilaisuuksiin. Samasta työstä, kuten ryhmänohjaajan tehtävästä, tulee myös korvata kaikille saman verran.  Lisäksi palkkauksessa pitäisi ottaa huomioon opetusryhmien koko. Opettajalle maksetaan sama palkka riippumatta siitä, kuinka paljon ryhmässä on opiskelijoita. Jo nyt lukioissa on ryhdytty leikkaamaan opiskelijoille annettavaa kontaktiopetuksen määrää vedoten pieniin ryhmäkokoihin. Erityisesti tämä koskee kieliaineita. Mielestämme oppijoilla on oikeus saada aina täyden kurssin verran opetusta. Olisiko siis syytä ryhtyä harkitsemaan, että sellaisista ryhmistä, jotka ylittävät 30 opiskelijan rajan, maksettaisiin opettajalle suuren ryhmän lisää?

Uuden palkkausjärjestelmän tulee ottaa reilusti huomioon oppiaineiden luonteen erilaisuus. Opetusvelvollisuuden tasaaminen ei ole oikea tie.

Tervehtien

Sari Hyytiäinen, puheenjohtaja