rss Kannanotot, vetoomukset ja julkilausumat

16.11.2017

Asiantuntijalausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle

Pyydettynä lausuntona esityksestä ”Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi toisen kotimaisen kielen kokeilusta perusopetuksessa” (HE114/2017 vp) Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry esittää seuraavaa:

Yleistä

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry ei usko tämän toisen kotimaisen kielen kokeilun lisäävän kieltenopiskelua tai laajentavan opiskeltavien kielten tarjontaa. Kielivalikoiman laajentamiseen tähtäävän kokeilun keskiössä tulee olla kieltenopiskelun ja kieli- ja kulttuuritaitojen osaamisen monipuolistuminen eikä toisen kotimaisen kielen opiskelun ja osaamisen vähentäminen.

SUKOL pitää hyvin todennäköisenä sitä, että kokeilun alueellinen kattavuus jää toteutumatta ja että siihen ei saada useita eri kieliä mukaan. Usealla opetuksen järjestäjillä ei yksinkertaisesti ole varaa lisätä kieltenopetusta. Kokeilu ei siksi tule monipuolistamaan kieltenopetusta juuri niissä kunnissa, joissa sitä eniten kaivattaisiin. Pahimmillaan kokeilu romuttaa koulutuksellista tasa-arvoa ja kasvattaa alueiden välistä eriarvoisuutta. Tähän asti suomalaisen peruskoulun vahvuutena on pidetty sitä, että oppilaat saavat samanlaista opetusta asuinpaikastaan riippumatta.

Vieraan kielen B1-oppimäärän oppimispolku

Hallituksen esityksessä tuodaan esille laajasti, miten kokeiluun osallistuva voi saada vapautuksen toisen kotimaisen kielen opetuksesta lukiossa, ammatillisella toisella asteella tai korkeakouluopinnoissaan. 

SUKOL muistuttaa, että suomalaisnuorten kielivarannon monipuolistamisen kannalta on olennaisempaa, että kokeiluun osallistuvan opetuksen järjestäjän tulee taata toisen kotimaisen kielen korvaavalle, uudelle B1-kielelle oppimispolku, joka kattaa toisen asteen opinnot ja ulottuu korkeakouluopintoihin saakka. Siksi opetuksen järjestäjän kokeilusuunnitelman tulee sisältää kuvaus uuden B1-kielen opintojen jatkumisesta peruskouluopintojen jälkeen.

Kokeilusta ja sen vaikutuksista tiedottaminen
SUKOL pitää erittäin tärkeänä esityksessä kirjattua kohtaa, jossa todetaan, että oppilasta, joka ei osallistu kokeiluun, ei voida valinnan vuoksi siirtää toiseen kouluun, ja toisen kotimaisen kielen opetuksen saannille ei voida asettaa muitakaan esteitä. SUKOL muistuttaa, että toisen kotimaisen kielen opetus tulee järjestää, jos yksikin oppilas sitä haluaa.

Päätös kokeiluun osallistumisesta tehdään hyvin varhaisessa vaiheessa. Kokeiluun osallistuvien lasten huoltajien on tiedostettava, millainen vaikutus heidän osallistumispäätöksellään on. 

Kokeiluun osallistumisen vaikutukset oppilaiden tulevaisuuteen tuodaankin esityksessä esille varsin selvästi etenkin työelämän kannalta. SUKOLin mukaan kaksikielisessä Suomessa molempien kotimaisten kielten osaaminen on myös osa yleissivistystämme ja kehittää kulttuuri- ja ajattelutaitoja, mitä hallituksen esitys ei tuo esille. Täsmällisen ja asiantuntevan tiedottamisen merkitys korostuu kokeilun haasteellisen kireän aikataulun myötä. Ehdotamme, että Opetushallitus laatii tiedottamista varten tietopaketin kokeiluun osallistumisen vaikutuksista. Paketti jaetaan kokeiluun mahdollisesti osallistuville oppilaille ja heidän vanhemmilleen.

Kokeilun kattavuus
SUKOL toi esille 1.6.2017 antamassaan lausunnossa, että kokeiluun osallistuvien opiskelijoiden lukumäärän tulee olla riittävän suuri, jotta voidaan arvioida luotettavasti kokeilun vaikutuksia eri kielten kielivalintoihin, tarjontaan eri alueilla ja opetuksen jälkeisiin opintopolkuihin. Lisäksi kokeiluun osallistuvat opetuksen järjestäjät valitaan alueellisesti ja kieliryhmittäin mahdollisimman edustavasti. Jos edellä mainitut tekijät eivät täyty, tulee arvioida kriittisesti, onko kokeilun toteuttamiselle edellytyksiä. Kokeilua ei voi toteuttaa niin, että toinen kotimainen kieli korvataan yhdellä kielellä tietyllä alueella Suomessa, sillä se ei vastaa sen tavoitetta.
Kokeilun tulosten arviointi
SUKOL pitää edelleen ongelmallisena kokeiluun osallistuvien oppilaiden seurantajakson pituutta. Lakimuutoksen mahdollistama kokeilu koskisi kahta ikäluokkaa ja enintään 2200 oppilasta, jotka aloittavat B1-kielen opiskelun vuonna 2018. Mielestämme kokeilu, joka koskee yhtenä vuonna tehtävää kielivalintaa, ei anna riittäviä tuloksia valinnaisuuden vaikutuksista kielivalintoihin. Emme kuitenkaan kannata kokeiltavan valinnaisuuden mallin laajentamista useammalle vuodelle.
Kokeilun käytännön järjestäminen
SUKOL on huolissaan siitä, ettei esityksessä ei myöskään oteta kantaa opetuksen järjestämisen kannalta olennaisiin käytännön kysymyksiin, jotka koskevat tarvittavaa ryhmäkokoa, erilaisten kieliryhmien toteutumista tai opetuksen rahoitusta. Lisäksi SUKOL on huolissaan siitä, että kokeilu vaikuttaa negatiivisesti A2-kielen opetukseen. Pelkona on, että opetuksen järjestäjät siirtävät kokeilun myötä nykyistä A2-kielen opetusta B1-kielen opetukseksi. Tämä vähentäisi entisestään A-kielen opiskelijamääriä.

SUKOL huomauttaa, että esityksessä mainittu toisen kotimaisen kielen kielitaidon hankkiminen vapaan sivistystyön koulutuksessa ei ole nykyisellään mahdollista erilaisten tavoitteiden vuoksi.

Helsingissä 16.11.2017
Sanna Karppanen
puheenjohtaja
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje