Avoin kirje opetusministeri Sari Sarkomaalle

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry kiittää opetusministeri Sari Sarkomaata tapaamisesta 17. tammikuuta 2008. Olemme iloisia siitä, että opetusministeri jakaa SUKOL ry:n huolen suomalaisten kapenevasta ja vähenevästä kielitaidosta. Nykytilanteessa yhä useammat suomalaiset lapset ja nuoret opiskelevat vain englantia ja toista kotimaista kieltä.

Useat kielitaitokartoitukset ovat osoittaneet, että elinkeinoelämä ja suomalainen yhteiskunta tarvitsevat eri kielten osaajia. Hyvän kielitaidon hankkiminen vaatii pitkäaikaista työtä, ja varhain aloitettu kieltenopiskelu kantaa hedelmää.

Vanhasen toinen hallitus on luvannut perusopetukseen lisärahoitusta 80 miljoonaa euroa. Tästä rahasta on selkeästi suunnattava osa kieltenopetuksen monipuolistamiseen, jotta valtioneuvoston hyväksymässä kehittämissuunnitelmassa esitetyt yleissivistävän koulutuksen tavoitteet voidaan saavuttaa.

Opetushallituksen 1996–2001 toteuttaman Kielenopetuksen monipuolistamis- ja kehittämishanke Kimmokkeen hyvät käytännöt kieliohjelman monipuolistamiseksi on otettava uudelleen tarkasteluun. On myös tutkittava mahdollisuudet soveltaa niitä käytäntöön valtakunnallisesti. Kieltenopetuksen nykytila eri kunnissa tulee kartoittaa. On selvitettävä, millä ehdoin eri kunnissa perustetaan kaikille yhteisen A-kielen sekä vapaaehtoisten A- ja valinnaisten B-kielten ryhmiä.

SUKOL ry esittää, että perusopetuksen tuntijakoon lisätään valinnaisuutta vuosiluokille 7–9. Opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä perusopetuksen valinnaisuutta vähennettiin 20 vuosiviikkotunnista 13 vuosiviikkotuntiin. Valinnaisuuden lisääminen takaisi valinnaisten B2-kielten ryhmien synnyn ja edistäisi vapaaehtoisen A-kielen opiskelun jatkumista. Näin mahdollistettaisiin oppilaille kolmen kielen opiskelu perusopetuksen aikana.

SUKOL ry edellyttää, että opetusministeriö ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin kieltenopetuksen tilan korjaamiseksi. Odotamme, että suunnattavasta 80 miljoonan euron lisärahoituksesta osa kohdennetaan kieltenopetukseen.

Helsingissä 27.2.2008

Puheenjohtaja Kari Jukarainen