rss Kannanotot, vetoomukset ja julkilausumat

16.8.2018

Huoli ammatillisen koulutuksen tilasta

Avoin kirje opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle

Arvoisa ministeri Grahn-Laasonen

Kirjoitamme Teille, koska olemme erittäin huolestuneita ammatillisen koulutuksen tilasta. Koulutusleikkausten ja ammatillisen koulutuksen reformin yhteisvaikutus on johtamassa vakavaan toisen asteen koulutuksen epätasa-arvoon. Pelkäämme, että ammatillisista oppilaitoksista valmistuvat eivät saa riittäviä valmiuksia työelämään tai jatko-opintoihin. Opintojen keskeyttäminen on liian yleistä, eikä koulutuksen järjestäjillä ole nykyresursseilla realistisia mahdollisuuksia korjata tilannetta.

Opetushallinnon, ministeriön ja koulutuksen järjestäjien käsitykset ammatillisesta koulutuksesta ovat rajusti ristiriidassa sen kanssa, millaisia tietoja opettajat kentältä antavat. Opettajien mukaan uudistus on käynnistynyt epätietoisuuden ja kaaoksen vallassa. Jokaiselle opiskelijalle räätälöitäviä yksilöllisiä opintopolkuja esitetään vastauksena opettajien esittämään huoleen, mutta miten koulutuksen järjestäjät pystyvät niitä järjestämään resurssien vähennyttyä rajusti?  

Millainen on opiskelijoiden todellinen jatko-opintokyky yksilöllisesti suunnitellun ammatillisen perustutkinnon jälkeen? Opetushallinnon ajatus on, että perustutkinto ammatillisine ja yhteisine tutkinnon osineen muodostaa kokonaisuutena jatko-opintovalmiudet. Todellisuudessa jatko-opintokyky ei kuitenkaan muodostu ammatillisten tutkinnon osien sivutuotteena, vaan sen kehittymiseen tarvitaan pätevien yleissivistävien aineiden opettajien antamaa opetusta, kuten lukiossakin. Yleissivistys kuuluu kaikille. 

Myöskään maahanmuuttajien kielitaidon kehittämiseen sääntely ei ohjaa riittävästi – nopeaa valmistumista toivova maahanmuuttaja saattaa valmistua ammattiin opiskelematta päivääkään suomea tai ruotsia pätevän kielenopettajan ohjauksessa. Arvoisa ministeri, miten tämä suhteutuu reformin tavoitteisiin? Maahanmuuttajien osallisuus korkeakoulutuksessa on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen arvioinnissa vähäistä puutteellisen kielitaidon vuoksi. 

Kenties isoin ongelma on koulutuksen laadun valvonnan puute. Peruskoulun ja lukion osalta opetuksen toteuttaminen on tarkkaan säädelty laissa, mutta ammatillisen koulutuksen laki takaa koulutuksen järjestäjälle käytännössä täyden vapauden toteuttaa opetusta millä tavalla tahansa. Opettajat toimivat virkavastuulla ja kokevat pahimmillaan painostusta arviointien antamiseen, kun riittäviä resursseja opetukseen ei ole. Nuoret tarvitsevat harjoitusta pätevän opettajan ohjauksessa. On totta, että uusi sääntely antaa koulutuksen järjestäjille mahdollisuuksia toteuttaa yksilöllistä ja osaamisperusteista koulutusta; resursointi asettaa kuitenkin mahdollisuuksien rajat. 

Työelämätoimikunnat vastaavat koulutuksen kehittämisestä ja laadunvalvonnasta, mutta yleissivistäviä opintoja varten ei ole perustettu omaa työelämätoimikuntaa, jossa olisi yleissivistävien sisältöjen asiantuntijoita. Myöskään työelämällä ei ole asiantuntemusta arvioida opiskelijoiden jatko-opintovalmiuksia, eikä työelämältä saatu palaute ole siksi sopiva kontrollimenetelmä etenkään yleissivistävien opintojen suhteen. Työelämätoimikunnalla tai työelämällä ei myöskään ole toimivaltaa koulutuksen järjestäjiin, ja mahdolliset epäonnistumiset vaikuttavat jo lyhyellä aikajaksolla satojen tuhansien opiskelijoiden tulevaisuuteen. Näin yleissivistävien sisältöjen laadun varmistaminen jää yksittäisten opettajien ja esimiesten harteille, jotka toimivat koulutuksen järjestäjien resurssipaineiden alla. 

Hyvä opetus- ja kulttuuriministeri Grahn-Laasonen. Leikkaukset ammatillisesta koulutuksesta ovat asettaneet oppilaitokset erittäin tiukoille. On jouduttu karsimaan opetusta ja henkilökuntaa sekä supistamaan tiloja. Opetusta on korvattu itsenäisellä opiskelulla, vaikka ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevilla on paljon oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja usein heikot valmiudet ottaa vastuuta omasta oppimisesta. Kun rahoitus on vielä sidoksissa valmistuvien tutkintojen määrään, tutkintotehtailu ilman oikeaa oppimista on vaarana. Mitä näille epäkohdille pitäisi mielestänne tehdä?

Sari Hyytiäinen
puheenjohtaja
Äidinkielen opettajain liitto ry

Jenni Alisaari
puheenjohtaja
Suomi toisena kielenä opettajat ry

Sanna Karppanen
puheenjohtaja
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry

Leena Mannila
puheenjohtaja
Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje