28.2.2017

Kieli- ja kulttuuritaidot – välttämättömät taidot

SUKOLin kuntavaalitavoitteet 2017

Monipuolinen kieli- ja kulttuuriosaaminen on suomalaisten kilpailuetu. Kouluille ja opiskelijoille tulee taata edellytykset oppimisen iloon ja haluun tehdä töitä.

Jokaisella oppijalla tulee olla oikeus opiskella kieliä asuinpaikastaan riippumatta. Yhdenvertaisuus on arvovalinta, joka on turvattava. Kieliryhmien syntymistä on tuettava asettamalla aloitusryhmien koot riittävän pieniksi.

Kun kieltenopiskelu siirtyy myöhemmäksi, osaaminen vähenee. Opiskelijoiden perusopetuksessa ja toisella asteella suorittamien kieliopintojen määrällinen ja laadullinen niukkuus näkyy opiskelijoiden osaamisessa ja motivaatiossa.

Kansainvälistymisen myötä työelämän kielitaitotarpeet ovat monipuolistuneet. Kielitaitoa edellytetään nykyään kaikilla organisaatiotasoilla ja kaikissa työtehtävissä. Työelämässä on kasvava tarve työntekijöille, jotka osaavat useampaa vierasta kieltä.

Suomalaiset kieltenopettajat ovat maailman huippua. Opettajalla tulee olla pedagoginen vapaus päättää, millaisia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja hän käyttää. Opettajien täydennyskoulutus tulee järjestää nykyistä tehokkaammin ja suunnitelmallisemmin.

Hyvällä kielitaidolla ja monipuolisella koulutuksella edistetään työllisyyttä ja pidempiä työuria. Laadukas kieltenopetus edellyttää riittävää rahoitusta.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on 60 vuotta sitten perustettu kieltenopettajien oma pedagoginen järjestö ja yhteistyöverkosto, joka toimii kieltenopettajien ja kieltenopetuksen aseman sekä kansainvälistymisen edistämiseksi. Jäseniä SUKOLissa on yhteensä noin 4 500. Jäsenistössä on opettajia kaikilta eri koulutusasteilta.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Sanna Karppanen