17.4.2018

Kielten opiskelu alkaa jo ensimmäisellä luokalla – SUKOL iloitsee

Kannanotto kielten opiskelun varhentamiseen

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on erittäin tyytyväinen hallituksen kehysriihessä tekemään päätökseen aloittaa ensimmäisen vieraan kielen eli A1-kielen opiskelu jo peruskoulun ensimmäisen vuoden keväällä.

Liitto arvostaa sitä, että vieraiden kielten opiskeluun panostetaan. On myönteistä, että kärkihankerahoituksella tehdyistä varhentamiskokeiluista saatua kokemusta voidaan nyt hyödyntää ja että kuntien hankkeiden avulla aloittama toiminta vakiinnutetaan.

SUKOL kuitenkin muistuttaa, että kielten opettajien täydennyskoulutukseen tulee myös varata resursseja, sillä varhainen kielenopetus voi olla monelle kielenopettajalle uusi aluevaltaus. Liiton mukaan on pidettävä huolta, että tulevat pienet kieltenoppijat saavat asiantuntevinta mahdollista opetusta.

Språkinlärning börjar redan på årskurs ett – SUKOL är glad

Språklärarförbundet i Finland SUKOL är väldigt nöjd med regeringens beslut att tidigarelägga A1-språket att inledas redan på vårterminen i årskurs 1. Beslutet gjordes i samband med förhandlingarna gällande budgetramen.

Det är positivt att man satsar på främmande språk, att man kan utnyttja erfarenheterna från spetsprojektens försök att tidigarelägga språkundervisningen och att verksamheten blir långvarig och stabil i kommunerna.

SUKOL påminner dock att resurser för att fortbilda språklärarna bör reserveras, eftersom tidig språkinlärning kan vara nytt territorium för många språklärare. På basis av röster från fältet är många språklärare inspirerade att undervisa små barn. Vi måste se till att de små eleverna får den bästa möjliga undervisningen.

Helsinki 17.4.2018
Sanna Karppanen, puheenjohtaja/ordförande