rss Kannanotot, vetoomukset ja julkilausumat

12.5.2014

Kommentit perusopetuksen opetussuunnitelmaluonnoksista OPS2016-sivustolle

Perusopetuksen opetussuunnitelman luonnoksissa on rohkeasti lähdetty uudistamaan kieltenopetusta ja teksti on uudistunutta. Pidämme hyvänä sitä, että perusteissa korostetaan kielenopetuksen viestinnällisyyttä sekä oppilaan aktiivista osallisuutta. On hyvä, että kielenopetuksessa pyritään vahvistamaan oppilaan luottamusta omiin kykyihinsä ja kannustamaan häntä opiskelemaan useita kieliä sekä käyttämään rohkeasti kielitaitoaan. Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen esille nostaminen on myös hyvä lisäys.

Perusteluonnoksessa tuodaan esille mahdollisuus myös oppiaineiden rajat ylittävään työskentelyyn. Monipuolisten työtapojen korostaminen, mm. tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen, on luonnollinen osa nykypäivän kieltenopetusta. Pidämme positiivisena sitä, että opetussuunnitelman perusteissa on otettu esille myös nopeammin edistyvät oppilaat ja heidän tarpeensa. Pidämme hyvänä, että arvioinnissa nostetaan esille myös oppilaat, joilla on oppimisvaikeuksia tai erilaisia lähtökohtia oppimiselleen.

Vaikka luonnoksissa on monia kannatettavia ajatuksia, jää moni asia myös epäselväksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman luonnoksen teksti on paikoin hyvin ylevää ja niin abstraktia, että se asettaa suuria haasteita sille, miten uudesta opetussuunnitelmasta saada todellinen arjen työkalu opetuksen paikalliseen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Luonnosta on kokonaisuutena hankala arvioida, kun luonnoksessa mainittu tukimateriaali, joka lienee oleellinen osa opetussuunnitelmakokonaisuutta, puuttuu täysin.

Opetussuunnitelman luonnos pitää sisällään paljon ohjeistusta siitä, miten kieltä opetetaan ja opiskellaan, ei siitä, mitä opetetaan ja opiskellaan. Vaikka olemmekin samaa mieltä siitä, että oppilas on oman oppimisensa subjekti, on luonnoksessa liikaa korostettu tiettyjä työtapoja ja arvioinnin välineenä. Opettajan pedagoginen vapaus valita kullekin ryhmälle sopivat käytänteet on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää.

Koska opetussuunnitelman konkreettisten sisältöjen luominen on jätetty opetuksen järjestäjän tehtäväksi, eikä opetussuunnitelman perusteissa ole kuvattu mm. viestintätilanteita, aihepiirejä tai rakenteita, voi alueellisen tasa-arvon toteutuminen olla haaste. Opetussuunnitelmissa olisi kuitenkin taattava kaikille valtakunnallisesti tasapuoliset ja tasavertaiset mahdollisuudet hakeutua jatko-opintoihin. Tästä syystä opetussuunnitelmien tavoitteita ja sisältöjä on syytä vielä harkita.

Opetussuunnitelmassa oppimisympäristöön ja työtapoihin liittyvät tavoitteet ovat ala- ja yläkoulun osalta lähes samat. Ikäkaudelle ominaiset työskentelytavat tulisi kuitenkin ottaa paremmin huomioon, esimerkiksi korostamalla yläkoulun puolella pelillisyyttä leikin ja laulun asemasta. Luonnoksen mukaan oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella kansainvälistä yhteistyötä. Jää epäselväksi, on kyseinen tavoite opetuksen järjestäjän ja opettajan kannalta vapaus vai velvollisuus.

Opetussuunnitelman luonnoksessa tuodaan esille arvioinnin monipuolisuus, mm. itse- ja vertaisarviointi. Oppilaalla tulisi olla käytössään käytännön työkaluja tämän toteuttamiseen. Luonnoksen mukaan arvioinnin tulee myös antaa oppilaalle mahdollisuus painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Tästä jää epäselväksi, onko oppilaalla itse oikeus valita oman arviointinsa keinot. Päättöarvioinnin kriteerit tulisi opetussuunnitelmassa kirjoittaa selkeästi auki. Luonnoksessa käytetyt käsitteet, kuten esimerkiksi ”jonkin verran, alustava käsitys tai tavanomaisimpia” ovat hyvin subjektiivisia. Päättöarvioinnin kohdalla tulisi kaikissa kielissä ja oppimäärissä lisäksi tuoda selkeämmin esille kielitaidon eri osa-alueet. Luonnoksesta puuttuu myös arvosanasta kahdeksan poikkeava osaaminen osasta oppimääriä. Uudenlaisen, pieniin osiin pilkotun arvioinnin onnistumiseksi olisi tärkeää, että opettajille tarjottaisiin maksutonta täydennyskoulutusta.

Opetussuunnitelman luonnoksessa A-englannin osuus korostuu muihin kieliin ja oppimääriin verrattuna. On hyvä, että A-englanti on käsitelty erikseen, mutta on tärkeää, että opetussuunnitelma antaa opetuksen järjestäjälle riittävät työkalut myös muiden kielten ja oppimäärien tavoitteiden, sisältöjen ja päättöarvioinnin tueksi. Olemme huolissamme siitä, että luonnoksen mukaan opetuksen järjestäjä päättää valinnaisten kielten vuosiviikkotuntien jakamisesta ja päättöarvioinnista. Mielestämme A2- ja B2-kielistä tulee aina antaa numero oppilaan päättötodistukseen; kuitenkin niin, että se ei vaikuta oppilaan jatkokoulutusmahdollisuuksiin. Niille on pystyttävä laatimaan myös valtakunnalliset päättöarvioinnin ohjeet ja yhtenäinen käytäntö numeroarvosanan antamisesta koko maassa.

Kaiken kaikkiaan opetussuunnitelmien luonnoksessa esitetyt uudistukset edellyttävät opetuksen järjestäjältä riittäviä resursseja opetussuunnitelman mukaisen opetuksen toteuttamiseksi. Olemme huolissamme tasa-arvon toteutumisesta valtakunnallisesti.

Helsingissä 12.5.2014
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje