Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016

SUKOLin kannanotto opetus- ja kulttuuriministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaluonnokseen 19.10.2011.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry pitää hyvänä opetus- ja kulttuuriministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaluonnoksen kirjausta koulutuksen tasa-arvon vahvistamisesta, nuorten syrjäytymisen ehkäisemisestä ja koulutuksen tasa-arvon kehittämisestä.

Tulevaisuuden osaajalta edellytetään monipuolista ja vahvaa kielitaitoa, jotta hän selviää muuttuvista työelämän haasteista. Viisivuotiskaudelle on kuitenkin asetettu mittavia säästövelvoitteita, jotka uhkaavat kehittämissuunnitelman hyviä tavoitteita. SUKOL ry ei voi hyväksyä koulutuksesta leikkaamista. Säästötoimenpiteet on kohdennettava toisaalle.

SUKOLin mielestä kieltenopiskelun romahtaminen 2000-luvulla vaatii välittömiä toimenpiteitä. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman tulisi sisältää selkeitä tavoitteita ja aikatauluja, joiden toteutumista mitataan säännöllisesti. SUKOL esittää, että opetusministeriö asettaa kielikomitean, jonka tehtävänä on laatia lyhyen ajan toimenpide-ehdotus kieltenopetuksen kehittämiseksi. Komitea jatkaisi tämän jälkeen työskentelyään laatimalla pidemmän ajan toimenpide-ohjelman. SUKOL esittää, että opetusministeriö varaa riittävät voimavarat komitean työskentelyä varten. Komiteassa olisivat edustettuina kielikoulutuksen asiantuntijat, koulutuksen järjestäjät, elinkeinoelämän edustajat ja poliittiset päätöksentekijät.

SUKOL ry pitää hyvänä, että kehittämissuunnitelmassa esitetään kansallisen kielistrategian laadintaa vuoden 2012 aikana. On tärkeää, että vähemmistökieliämme saamea, romanikieltä ja viittomakieltä painotetaan, mutta yhtä tärkeää on myös turvata perinteisten vieraiden ja kotimaisten kielten opetus. Samanaikaisesti kielistrategiatyön kanssa laaditaan perusopetuksen tavoitteita ja tuntijakoa sekä mahdollisesti myös jo lukion tavoitteita. SUKOLin mielestä olisi hyvä selventää, mikä on kielistrategian yhteys tavoitteisiin, tuntijakoon ja opetussuunnitelmiin.

Kehittämissuunnitelmassa todetaan, että perusopetuksen uusi tuntijako annetaan keväällä 2012. SUKOLin mielestä perusopetuksen minimituntimäärän lisääminen vähentäisi oppilaiden eriarvoisuutta ja lisäisi oikein suunnattuna mahdollisuuksia monipuolisiin kieliopintoihin. SUKOL ry pitää hyvänä tavoitetta määritellä perusopetuksen ryhmäkoko lainsäädännöllä. Ryhmäkoolla on keskeinen merkitys asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa ja oppilaiden hyvinvoinnin parantamisessa.

SUKOL pitää tärkeänä kieltenopetuksen vahvistamista lukiokoulutuksessa. On tehtävä konkreettisia toimenpiteitä lukioiden kieltenopetuksen säilyttämiseksi ja lisäämiseksi. SUKOL esittää, että lukiokoulutuksen tuntijakotyöryhmä asetetaan jo vuoden 2011 aikana tai viimeistään alkuvuodesta 2012.

Ammatillisella toisella asteella on on lisättävä kielten lähiopetustuntien määrää. Myös mahdollisuudet vapaavalintaisiin kieliopintoihin on turvattava. Tulevaisuuden työelämässä ei ole olemassa ammattitaitoa ilman kielitaitoa.

SUKOL ry pitää positiivisena, että korkea-asteella vahvistetaan kohdemaiden kielen ja kulttuurin opetusta ja tutkimusta. Samalla tulee luoda painetta kieltenopetuksen statuksen ja määrän nostamiseksi yleissivistävässä koulutuksessa, jotta korkeakoulujen niukat kieltenopetusresurssit eivät kulu alkeisopetukseen. Korkea-asteen kieltenopetuksen pitää painottaa työelämässä tarvittavaa kielitaitoa.

Kieltenopetusta tulee kehittää myös aikuiskoulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä.
SUKOL ei hyväksy vapaaseen sivistystyöhön kohdistuvia leikkauksia. Vapaalla sivistystyöllä on koko ajan merkittävämpi rooli aikuisten, seniorikansalaisten ja maahanmuuttajien kielikouluttajana.

SUKOL muistuttaa, että opetusteknologian kehittäminen vaatii riittäviä resursseja laitehankintoihin ja opettajien täydennyskoulutukseen. SUKOL toivoo, että valtiorahoitteisessa täydennyskoulutuksessa huolehditaan myös opettajien aineenhallinnan ylläpitämisestä.

Helsingissä 19.10.2011