2.9.2018

Lausunto hallituksen esityksestä laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta

SUKOLin lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry pyytää ystävällisesti, että opetus- ja kulttuuriministeriö ottaa huomioon lausuntomme esityksestä laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta.

Esitykseen laiksi ylioppilastutkinnosta (§ 3 Ylioppilastutkinnon kokeet) on kirjattu, että vieraissa kielissä voidaan järjestää kahden eri tason mukaiset kokeet. SUKOL ry esittää, että teksti muutetaan muotoon: kolmen eri tason mukaisia kokeita. Tämä siksi, että kokelailla tulee olla jatkossa mahdollisuus suorittaa toisen kotimaisen kielen koe B3-oppimäärän mukaisena.

Esityksessä ehdotetaan muutoksia ylioppilastutkinnon rakenteeseen. SUKOL ry:n mukaan lukiokoulutusta tulee kehittää niin, että se mahdollistaa joustavan, pitkäjänteisen ja monipuolisen kieltenopiskelun kaikille opiskelijoille. Opinnoissa tulee olla tilaa kieltenopiskelulle, ja kielitaitoa pitää arvostaa. Liitto kannattaa siksi esitystä, jonka mukaan kokelaan tulee suorittaa nykyisen yhden reaaliaineen kokeen sijasta kaksi reaaliaineen koetta tai yksi reaaliaineen koe ja yksi vieraan kielen koe.

SUKOL muistuttaa, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulee lisätä kielten ylioppilaskokeiden ottamista huomioon opiskelijavalinnoissaan. Korkeakoulujen pisteitystyökaluilla on erittäin voimakas ohjausvaikutus. Kaikki kieliopinnot ja arvosanat tulee ottaa huomioon opiskelijavalinnassa. Tämä todetaan myös Valmiina valintoihin – Ylioppilastutkinnon parempi hyödyntäminen korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa -julkaisussa (OKM 2016:36 s. 58).

Pykälässä 6 käsitellään kokelaan oikeutta suorittaa ylioppilastutkinto englannin kielellä. Esityksen mukaan ylioppilastutkinnon voi suorittaa opiskelija, joka suorittaa lukiokoulutuksen oppimäärää tai ammatillista perustutkintoa pääosin englannin kielellä. SUKOL ry:n mukaan vain niiden opiskelijoiden, joilla on valmiiksi hyvä englannin kielen taito, tulee voida osallistua englanninkieliseen lukio-opetukseen ja ylioppilastutkintoon. Lakiehdotuksessa käytetty pääosin-sana jättää paljon tulkinnan varaa opetuksen järjestäjälle. Opiskelijan jatko-opintojen kannalta on tärkeää ohjata opiskelija suorittamaan tutkinto kielellä, joka auttaa häntä saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen.

SUKOL muistuttaa, että yo-koevalikoimaan tulee lisätä englannin äidinkielen koe tai englanti toisena kielenä -koe, sillä nykyinen A-englannin koe ei mittaa englanninkielisen lukion suorittaneiden kielitaitoa.

Helsingissä 2.9.2018

Sanna Karppanen