rss Kannanotot, vetoomukset ja julkilausumat

Lausunto Opetushallitukselle lukion opetussuunnitelman perusteita koskevasta muutosehdotuksesta 29.8.2008

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry toteaa lukion opetussuunnitelman perusteiden muutosesityksestä seuraavaa:

SUKOL pitää tärkeänä, että suulliseen kielitaitoon panostetaan lukion opetussuunnitelman perusteissa. Samoin mahdollisuus suorittaa suullisen kielitaidon koe kaikissa lukio-opintoja tarjoavissa oppilaitoksissa on mielestämme hyvä. On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkkä testaaminen ei tee opiskelijoista suullisen kielenkäytön taitajia, vaan hyvä suullinen kielitaito hankitaan pitkäjänteisen, vuosia kestävän työn aikana.

Opetussuunnitelman uudistuksessa toisen valtakunnallisen syventävän kurssin sisältö muutetaan perusteellisesti. Tämänhetkiset kurssisisällöt ovat sekä ylioppilaskirjoituksiin että jatko-opintoihin valmistumisen kannalta hyvin tärkeitä. Uusien kurssien sisällöt on laadittu kovin suurpiirteisiksi ja ympäripyöreiksi, minkä vuoksi monet vanhat aihealueet jäävät kokonaan käsittelemättä lukiokurssien aikana. Opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ei kuitenkaan ole tarkistettu uudistuksen yhteydessä.

Kurssikuvauksissa todetaan, että kurssien aiheina ovat ajankohtaiset tapahtumat ja muiden kurssien aihepiirit. Ajankohtaiset aiheet voivat olla hyvinkin vaativia ja edellyttäisivät kunnon perehtymistä aiheeseen. Näistä aiheista keskustelu voi olla vaikeaa, jos aiheita ei ole pohjustettu kunnolla opettajan johdolla. Muiden kurssien aihepiirit keskustelun aiheina voivat saada aikaan sen, että kurssilla ei varsinaisesti opita mitään uutta, joten on olemassa vaara, että kurssia ei valita päällekkäisten kurssiteemojen vuoksi.

Keskipitkän ruotsin osalta on todettava, että vanhan kuudennen, pohjoismaista kulttuuria käsittelevän kurssin muuttaminen suullisen kielitaidon kurssiksi on ruotsin kielen voimassa olevan opetussuunnitelman perusteiden vastaista. Sen mukaan ruotsin kielen on tarjottava lukiolaisille mahdollisuus kehittää pohjoismaista yhteiskuntaa ja kulttuuria koskevaa tietoisuuttaan, ymmärtämystään ja arvostustaan sekä auttaa opiskelijoita syventämään tietojaan kaksikielisestä Suomesta.

Uudistuksessa todetaan suullisen kielitaidon kokeen muodostavan osan kurssiarvosanasta. Tämä on mielestämme liian laajasti sanottu ja jättää liian suuren liikkumavaran. Kurssikuvauksissa mainitaan vain suullisen kielitaidon harjoittaminen, joten mitä muuta tullaan arvioimaan? Suullinen koe on valtakunnallinen koe, joten on tärkeää, että kokeen osuus kurssiarvosanasta on sama kaikissa oppilaitoksissa.

Lakimuutosesityksessä suullinen kielitaito todetaan arvioitavan kurssin aikana. Kuitenkaan tätä ei ole mainittu opetussuunnitelman perusteissa lainkaan. Jos suullisen kielitaidon koe joudutaan suorittamaan kurssin ulkopuolella, siitä on maksettava opettajalle erillinen korvaus.

Suullisen kielitaidon kurssille on mahdollista ottaa vain 16 opiskelijaa, jotta opiskelijoiden lainmukainen oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta turvallisessa työympäristössä toteutuu. Opettajan aika ei voi kurssin aikana mennä opiskelijoiden testaamiseen siten, että testattavaa paria lukuun ottamatta muut opiskelevat itsenäisesti. Opetussuunnitelman perusteissa kurssikuvaukset on kirjoitettava siten, että ne takaavat kaikille opiskelijoille oppilaitoksesta riippumatta saman määrän kontaktiopetusta. On myös hyvä muistaa, että eri koulutuksen järjestäjien panostus lukiokoulutukseen vaihtelee suuresti. Alueellinen tasa-arvo on siis pystyttävä takaamaan.

Pareittain suoritettava koe ei ole välttämättä tasapuolinen, sillä samantasoisten opiskelijoiden yhdistäminen pariksi ei aina onnistu. Tämä saattaa heikentää taitavamman opiskelijan koesuoritusta.

Jos suullisen kielitaidon kurssista annetaan erillinen todistus, sen tulee olla normi kaikissa oppilaitoksissa. Käytäntö ei voi vaihdella koulujen välillä.

Jotta koe olisi tasapuolinen ja luotettava, Opetushallituksen on laadittava kattava koepankki, johon tuotetaan jatkuvasti uutta testausmateriaalia. Suullisen kielitaidon kurssi voidaan tarjota esim. toisella tai kolmannella vuosikurssilla, syksyllä tai keväällä. Liian suppean koepankin tehtävät ovat pian lukiolaisten tiedossa, jolloin kokeen luotettavuus kärsii. Kokonaisen ryhmän testaaminen jakautuu väistämättä usealle eri päivälle, joten koemateriaalin tarve on suuri. Myös koeviikko- ja jaksokäytännöt vaihtelevat eri oppilaitosten välillä.

Kieltenopettajien täydennyskoulutus on aloitettava välittömästi, jos uudistus astuu voimaan 1.8.2010. Moni kieltenopettaja on kahden eri kielen opettaja, joten koulutusta tarvitaan kaikissa opettajan opettamissa kielissä. Koulutuksen on oltava maksutonta ja sen tulee olla saatavilla kaikille. Näin suuren uudistuksen yhteydessä ei voida olettaa, että joka koulusta koulutetaan vain yksi opettaja, joka puolestaan kouluttaisi kollegansa. Myös opettajien sijaiskuluista on huolehdittava.

Koulutustarpeen ja kireän aikataulun vuoksi olisi hyvä, jos uudistus voitaisiin toteuttaa asteittain siten, että se koskisi 1.8.2010 lukio-opintonsa aloittavia. On syytä muistaa, että jos uudistus koskee välittömästi kaikkia, osa lukiolaisista on jo voinut suorittaa suullisen kielitaidon kurssin vanhana kurssina. Kurssin uudelleen suorittaminen uudensisältöisenä ei kartuta lukiolaisten kurssikertymää.

Helsingissä 29.8.2008

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry

Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje