Lausunto opetusministeriölle lukiolain muuttamisesta 19.5.2008

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry esittää pyydettynä lausuntona opetusministeriössä valmistellusta luonnoksesta hallituksen esitykseksi lukiolain pykälän 17 muuttamisesta seuraavaa:

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry suhtautuu myönteisesti suullisen kielitaidon arviointiin. Suullinen kielitaito on kirjattu voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteisiin vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen kursseihin, sitä harjoitetaan kaikilla kursseilla, ja se on osana kaikkien kurssien arviointia. Suullinen kielitaito ei ole yhden ainoan kurssin aikana opittavissa oleva taito, vaan sitä ryhdytään hankkimaan ensimmäisestä oppitunnista lähtien ja se vaatii pitkäjänteistä harjoittelua. Suulliseen kielitaitoon kuuluu oleellisena osana kohdekielen kulttuurin ja tapojen tuntemus sekä kielen eri rekistereiden hallinta erilaisissa kielenkäyttötilanteissa.

SUKOL pitää hyvänä sitä, että suullisen kielitaidon kurssi tulee ensin valtakunnalliseksi syventäväksi kurssiksi, mikä mahdollistaa kokemuksien ja erilaisten käytänteiden keräämisen, ennen kuin kurssi mahdollisesti seuraavan opetussuunnitelman myötä muuttuu pakolliseksi.

Uudistuksessa on SUKOLin mielestä kuitenkin vielä seuraavia ratkaistavia asioita:

• Valtakunnallisen syventävän kurssin oleellinen muuttaminen vaatii opetussuunnitelman perusteiden tavoitetaitotason tarkistamista.

• Syventävät kurssit ovat monessa lukiossa selvästi ylioppilaskirjoituksiin valmentavia kursseja, joiden aikana jo hankittua kielitaitoa harjoitetaan ja syvennetään monipuolisesti. Kurssisisältöjen muuttaminen luo paineita pakollisten kurssien ja toisen valtakunnallisen syventävän kurssin sisältöjen tarkistamiselle. Muutettavien kurssien opetussuunnitelman mukaiset keskeiset asiasisällöt (mm. yhteinen maailma ja kansainvälistyminen sekä pohjoismainen kulttuuri) ovat keskeisessä asemassa lukion kieltenopetuksessa. Nämä tärkeät aiheet jäävät jatkossa lukiokursseista pois, mikä kaventaa opiskelijoiden kielitaitoa.

• Suullisen kurssin myötä yleiseurooppalaisen viitekehyksen yksi kielitaidon osa-alue nostetaan erikseen esiin. Tämä luo paineita siirtyä arvioinnissa kriteeripohjaiseen arviointiin niin lukiokursseissa kuin ylioppilastutkinnossakin.

• Uusi kurssisisältö on otettava huomioon ylioppilaskokeiden laadinnassa.

• OPH:n lukion OPS-uudistusta valmistelevan työryhmän esityksen perusteella suullinen kurssi on tarkoitus suorittaa opintojen loppu- vaiheessa. Oppilaitokset voivat kuitenkin itsenäisesti päättää, missä vaiheessa ja millä vuosikurssilla suullisen kielitaidon kurssi tarjotaan. Lukiolaisten subjektiivinen oikeus opiskella uusi valtakunnallinen syventävä kurssi opintojen loppuvaiheessa on taattava kurssin valinneiden opiskelijoiden lukumäärästä riippumatta.

• Suulliselle kurssille voidaan ottaa vain sen verran opiskelijoita, ettäopettajalla on aikaa ohjata heitä henkilökohtaisesti (esim. korkeintaan 16 opiskelijaa). Tällä hetkellä jopa yli 40 opiskelijan ryhmät ovat arkipäivää monessa oppilaitoksessa. Koska suullinen kielitaito on tarkoitus testata kurssin aikana, voi kurssin oppitunneista mennä iso osa testaamiseen. Opiskelijoille onkin taattava yhdenvertainen oikeus kontaktiopetukseen myös tämän kurssin aikana.

• Tällä hetkellä suulliselle kurssille ei ole olemassa opetussuunnitelman mukaista oppimateriaalia. Oppimateriaalin saatavuus on varmistettava kaikissa kielissä mutta ennen kaikkea harvemmin opiskelluissa A-kielissä (saksa, ranska, venäjä, espanja) ja finskassa.

• Uudistus edellyttää kattavaa koepankkia, johon on laadittava jatkuvasti uusia tehtäviä. OPH:n vanhat suullisen kielitaidon kokeet ovat suosittua harjoitusmateriaalia, ja jatkossakin uudet kokeet tulevat muodostamaan oleellisen osan kokeeseen valmistautumisessa. Uusien kokeiden saatavuus on edellytys opiskelijoiden oikeusturvalle ja yhdenvertaiselle kohtelulle sekä kokeen luotettavuudelle.

• Maksuton koulutus on taattava kaikille opettajille. Opettajat tarvitsevat koulutusta sekä kielitaidon arviointiin että oman suullisen kielitaitonsa ylläpitämiseen.

• On selvennettävä, koskeeko uudistus 1.8.2010 voimaan tullessaan kaikkia lukiolaisia vai vasta tänä ajankohtana lukio-opintonsa aloittavia opiskelijoita.

Opiskelijoiden oikeusturvan kannalta on äärettömän tärkeää, että kaikille taataan samanlaiset mahdollisuudet kurssin suorittamiseen oppilaitoksesta riippumatta.

Tästä syystä SUKOL esittää seuraavaa:

• Suullisen kielitaidon kurssi toteutetaan kolmantena valtakunnallisena syventävänä kurssina A- ja B1-kielissä.

• Uudistus koskee elokuussa 2010 lukio-opintonsa aloittavia opiskelijoita.

• Koulutuksen järjestäjät velvoitetaan huolehtimaan siitä, että jokaisessa lukiossa on mahdollisuus osallistua suullisen kielitaidon kurssille. OPS-perusteet laaditaan siten, että opiskelijalle taataan riittävä määrä lähiopetusta kurssin aikana. Suullisen kielitaidon arviointi tapahtuu kurssin aikana, eikä siitä koidu opettajalle lisätyötä.

• Opettajien koulutukseen varataan riittävät määrärahat, jotta jokainen lukion kieltenopettaja voi saada maksutonta koulutusta työajallaan. Myös sijaiskuluista huolehditaan. Lisäksi opettajille taataan mahdollisuus oman suullisen kielitaitonsa ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

• Suullisen kielitaidon kurssin toteuttaminen ei heikennä kieltenopettajien työllisyyttä.

• Suullisen kielitaidon arviointikoulutus tulee osaksi kieltenopettajien peruskoulutusta.

Muutosehdotus pykälään 17 a: Opiskelijan arvioinnista päättäminen

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry suhtautuu ehdotukseen myönteisesti ja pitää tärkeänä sitä, että päätöksentekoa selkeytetään. Edellytämme kuitenkin, että osaamisen tunnustamisen arviointiin liittyvästä työstä maksetaan opettajalle korvaus.

Helsingissä 19.5.2008