2.9.2018

Lausuntopyyntö lukiouudistukseen liittyvistä asetuksista

SUKOLin lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry pyytää ystävällisesti, että opetus- ja kulttuuriministeriö ottaa huomioon lausuntomme lukiouudistukseen liittyvistä asetuksista. Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt lausunnot esityksestä jäsenjärjestöiltämme.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n mielestä opintopisteiden käyttöönotto on hyvä uudistus, koska se mahdollistaa monipuolisen tavan rakentaa kielipolkuja lukiossa.

13 § Kieltenopetus

SUKOL pitää hyvänä sitä, että kieltenopetusta koskevia säännöksiä selkeytetään nykyiseen tuntijakoasetukseen nähden. Pakollisten ja valinnaisten kielten oppimäärien jaottelu B1-, B2- ja B3-kieliin on perusteltua. Käytännössä useat lukiot yhdistävät B2- ja B3-kielten opiskelijaryhmät kurssista 3 lähtien.

SUKOL kannattaa sitä, että nuorille tarkoitetussa lukiokoulutuksessa koulutuksen järjestäjän tulee tarjota B2- tai B3-kieliä opiskelijalle valinnaisina opintoina vähintään kahdessa eri kielessä.

Nykyisen lukioasetuksen 6 §:ään on kirjattu, että suullisen kielitaidon koe koostuu tehtävistä, joissa arvioidaan opiskelijan ääntämistä sekä kerronta- ja keskustelutaitoa. Koe arvioidaan numeroin käyttäen 2 momentissa tarkoitettua asteikkoa. Suullisen kielitaidon kurssin arvosana perustuu suullisen kielitaidon kokeeseen sekä muihin kurssin aikaisiin näyttöihin.

Lausunnolla olevassa lukiouudistukseen liittyvässä asetuksessa ei ole mainintaa suullisen kielitaidon kurssista tai arvioinnista. Elokuun 15. päivänä 2018 vahvistetussa lukiolaissa todetaan, että kielten opetuksessa opiskelijalta arvioidaan kielitaidon muiden osa-alueiden lisäksi suullinen kielitaito. Suullista kielitaitoa voidaan arvioida erillisellä kokeella. Esityksessä ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta kohdassa 1 b § on kirjattu, että ylioppilastutkintoon voi kuulua suullisia tehtäviä.

Vaikka suullisen kielitaidon kokeen järjestämisestä ei ole mainintaa uudessa asetuksessa, edellyttää laissa oleva suullisen kielitaidon arviointi SUKOLin mukaan sitä, että suullinen kielitaito on kiinteä osa opintoja ja että opiskelijat suorittavat suullisen kielitaidon kurssin opintojen loppuvaiheessa. SUKOL ry:n mukaan pakollinen suullisen kielitaidon kurssi olisi hyvä askel kohti valmistautumista ylioppilastutkinnon suullisiin tehtäviin.

Helsingissä 2.9.2018

Sanna Karppanen