rss Kannanotot, vetoomukset ja julkilausumat

1.3.2018

Lukiolaki ja laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt jäsenjärjestöiltämme lausunnot hallituksen esityksestä eduskunnalle lukiolaiksi ja laiksi ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n lausunto hallituksen esityksistä

Lukiolaki

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry pitää hyvänä, että lukiolaki uudistetaan ja että uudistuksen tavoitteena on tukea lukiolaisia heidän opinnoissaan ja sujuvoittaa siirtymistä jatko-opintoihin. Kannatamme myös opiskelijan oikeutta saada nykyistä laajempaa ohjausta ja tukea opintoihin ja jatko-opintoihin. 
§ 4 Koulutuksen järjestämisluvan myöntämisedellytykset
Haluamme kiinnittää huomiota esityksen kohtaan, jossa esitetään, että koulutuksen järjestäjä päättää lukioista ja muista oppilaitoksista, joissa koulutusta järjestetään. Mielestämme lukio-opetusta tulee antaa ensisijaisesti lukioissa, joissa on lukion kelpoisuusehdot täyttävät opettajat. 
§ 13 Opintojen järjestäminen 
Esityksessä esitetään, että osa lukiokoulutuksen oppimäärän opinnoista on järjestettävä yhteistyössä yhden tai useamman korkeakoulun kanssa. SUKOL on huolissaan siitä, miten tämä tavoite voidaan saavuttaa kaikissa lukioissa ja miten turvataan lukioiden tasavertaiset toimintaedellytykset. Tavoitteen saavuttaminen vaatii lisäresursseja sekä lukioissa että korkeakouluissa.

Samassa pykälässä todetaan, että opetus on järjestettävä siten, että opiskelijalla on mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan sekä työelämä- ja yrittäjyysosaamistaan. Tämä tavoite on kannatettava, mutta kansainvälisyyden lisäämisen taloudellisia vaikutuksia ei ole arvioitu pykälässä 4.1, jossa arvioidaan esityksen taloudellisia vaikutuksia. Kansainvälistyminen vaatii opettajilta aikaa ja asiantuntemusta verkostojen luomiseen ja ylläpitämiseen. Ilman lisäresurssia hankkeita on lähes mahdotonta toteuttaa. Kansainvälistyminen ei voi tarkoittaa vain sähköisten välineiden avulla toteutettua kansainvälistymistä tai kotikansainvälisyyttä vaan jatkuvaa toiminnan kehittämistä, joka vaatii lisäresursointia. 

§ 28 Oppimisen tuki
SUKOL ry:n mielestä opiskelijalla on oikeus saada erityisopetusta ja muuta oppimisen tukea. Lakiluonnoksessa esitetään, että tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä. Mielestämme kirjaus ei ole riittävä. Esitämme, että lakiin kirjataan opiskelijalle oikeus laaja-alaiseen erityisopetukseen. 
§ 37 Opiskelija-arvioinnin perusteet
Pykälässä 37 esitetään, että opetuksessa opiskelijalta arvioidaan kielitaidon muiden osa-alueiden lisäksi suullinen kielitaito ja sitä voidaan arvioida erillisellä kokeella. SUKOL pitää hyvänä sitä, että suullinen kielitaito otetaan huomioon kielitaidon arvioinnissa. Nykyisessä laissa todetaan, että suullista kielitaitoa arvioidaan erillisellä kokeella, jonka laatimisesta vastaa Opetushallitus, ja että kokeen sisällöstä säädetään valtioneuvoston asetuksella. Esityksessä väljennetään suullisen kielitaidon arvioinnin perusteena käytettävän koemateriaalin yhteismitallisuutta. Esitys antaa myös mahdollisuuden siihen, että suullista kielitaitoa ei tarvitse arvioida erillisellä kokeella. SUKOL mielestä on tärkeää, että arvioitaessa suullista kielitaitoa erillisellä kokeella tulee kokeen olla yhteismitallinen. Tällä turvataan arvioinnin tasa-arvoisuus. 
§ 57 Henkilöstö
Esitykseen on kirjattu, että koulutuksen järjestäjällä tulee olla riittävä määrä säädetyt kelpoisuusvaatimukset täyttävää opetushenkilöstöä. Koulutuksen järjestäjällä voi olla myös opetusharjoittelua suorittavia henkilöitä. Nykyisessä laissa koulutuksen järjestäjillä tulee olla koulutuksen järjestysmuoto huomioon ottaen riittävä määrä virka- tai työsopimussuhteisia opettajia. Lisäksi koulutuksen järjestäjillä voi olla tuntiopettajia ja muuta henkilöstöä. SUKOL esittää, että uudessa laissa pitäydytään aikaisemmassa muotoilussa, jossa mainitaan virka- ja työsopimussuhteiset opettajat sekä tuntiopettajat ja muu henkilöstö mukaan lukien opetusharjoittelijat. 

Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

1 b § Ylioppilastutkinnon kokeet
Nykyiseen lakiin on kirjattu, että vähintään yhden tutkinnon pakollisista kokeista tulee olla 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu vaativampi koe tai toisen kotimaisen kielen kokeena suoritettu äidinkielen koe. Lakiesityksessä ei ole vaatimusta vaativammasta kokeesta, sillä siinä todetaan, että tutkintoon osallistuvan on suoritettava äidinkielessä ja kirjallisuudessa järjestettävä koe sekä valintansa mukaan kolme koetta ryhmästä, johon kuuluvat toisessa kotimaisessa kielessä, yhdessä vieraassa kielessä, matematiikassa ja reaaliaineessa järjestettävä koe. 

SUKOL esittää, että lakiin kirjataan edelleen vaatimus siitä, että yhden tutkinnon pakollisista kokeista tulee olla vaativampi. 

6 a § Kokeiden uusiminen
Esityksessä esitetään, että hyväksytyn kokeen saa uusia rajoituksetta. SUKOLin mukaan esitys lisäisi oppilaitosten kustannuksia ja kuormittaisi entisestään oppilaitosten henkilökuntaa. SUKOL suhtautuu myös varauksellisesti siihen, että rajaton korotusoikeus auttaisi kokelaita nostamaan arvosanojaan. Pahimmillaan uudistus synnyttää vain tarpeettoman kokeilukulttuurin.

Helsingissä 1.3.2018
Sanna Karppanen
puheenjohtaja


Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje