24.1.2017

Ruotsin kielikokeilulla vaikutuksia jatko-opintoihin hakeutumiseen

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n mukaan valmisteilla oleva, ruotsin opiskelun korvaava kielikokeilu ei saa missään tapauksessa vaarantaa oppilaan jatko-opintokelpoisuutta. Opetus- ja kulttuuriministeri Grahn-Laasonen valmistelee kokeilua aloitettavaksi perusopetuksessa syksyllä 2017 (Ylen uutiset 20.1.2017).

Liitto muistuttaa, että vaikka ruotsin opiskelusta tulisi vapaaehtoista perusopetuksessa, lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelijan tulee suorittaa ruotsin opintoja. Liitto on huolissaan siitä, miten tämä järjestetään tässä taloudellisessa tilanteessa. On myös syytä ottaa huomioon se, että ruotsin kielen aloittamisella vasta lukiossa ja ammattioppilaitoksessa on vaikutuksia opiskelijoiden muihin ainevalintoihin. Kokeiluun osallistuvien tulee valita peruskoulun jälkeinen oppilaitoksensa sen mukaan, missä on tarjolla sopiva oppimäärä. Tämä karsii opiskelijoiden mahdollisuuksia hakeutua esimerkiksi erikoislukioihin. Ongelmia voi myös tulla opiskelijoiden siirtyessä korkea-asteelle ja myöhemmin työelämään.

SUKOLin puheenjohtaja Sanna Karppasen mukaan mahdollinen kokeilu tulee valmistella huolellisesti ja ajan kanssa, jotta kaikki vaikutukset ehditään arvioida. ”SUKOL suhtautuu pääsääntöisesti myönteisesti kieltenopiskelua monipuolistaviin hankkeisiin. Kokeiluun osallistuvat lapset ja nuoret eivät kuitenkaan saa joutua tilanteeseen, jossa heidän jatko-opintokelpoisuutensa tai työnhakunsa vaarantuisi siksi, että heiltä puuttuu vaadittavat kieliopinnot”, Karppanen linjaa.

Språkförsöket i svenska påverkar ansökan till fortsatta studier

Språklärarförbundet i Finland SUKOL rf anser att språkförsöket som är under beredning, där svenskan kan ersättas, får inte på något sätt äventyra studerandes behörighet till fortsatta studier. Undervisnings- och kulturminister Grahn-Laasonen förbereder försöket så att det kan inledas i grundutbildningen hösten 2017. (Yle uutiset 20.1.2017)

Förbundet påminner att fastän studier i svenska blir frivilliga i grundskolan bör studerande i gymnasium eller yrkesinriktad läroanstalt avlägga studier i svenska. Förbundet är bekymrat över hur detta ska skötas i denna finansiella situation. Man bör också beakta att svenskan som inleds först i gymnasium och yrkesinriktad läroanstalt påverkar studerandens övriga ämnesval. De som deltar i försöket måste efter grundskolan välja en läroanstalt som kan erbjuda en passande lärokurs. Detta kan begränsa studerandes möjligheter att söka till t.ex. specialgymnasier. Det kan även uppstå problem när studerande går vidare till högre nivå och senare till arbetslivet.

SUKOL:s ordförande Sanna Karppanen anser att ett eventuellt försök bör förberedas noggrannt och under tillräcklig tid, så att man hinner bedöma alla konsekvenser. ”SUKOL förhåller sig i regel positivt till initiativ som gör språkstudier mångsidigare. De barn och ungdomar som deltar i försöket ska ändå inte försättas i en sådan situation att deras fortsatta studier eller arbetsansökan sätts i fara därför att de saknar krävda språkstudier”, tydliggör Karppanen.