Vetoomus koulutuksen järjestäjille kieltenopetuksen turvaamiseksi 21.2.2006

Otsikot kertovat Suomen kieltenopetuksen todellisuudesta tänä päivänä. Opetushallituksen oppilaitostietojärjestelmän OPTIn tietoihin perustuvista tilastoista käy ilmi, että 90,5 % kunnista järjesti vuonna 2004 kaikille yhteisenä A-kielenä ainoastaan englannin opetusta.

Samalla kun englannin asema on vahvistunut, vapaaehtoisen A-kielen opiskelu on vähentynyt. Vapaaehtoisena A-kielenä on aiemmin yleensä ollut ruotsi tai suomi, saksa, ranska tai venäjä. Vuonna 1998 vapaaehtoista A-kieltä opiskeli 37,1 prosenttia viidesluokkalaisista. Tästä huippulukemasta on vuonna 2004 pudottu 29,8 prosenttiin. Alle puolet kunnista tarjoaa vapaaehtoista A-kieltä. Lähes sata kuntaa on lakkauttanut vapaaehtoisen saksan opetuksen vuosina 2000–2004.

Muitakin vapaaehtoisia A-kieliä lakkautettiin runsaasti vuosina 2003–2004, jolloin monissa kunnissa otettiin käyttöön uusi perusopetuksen opetussuunnitelma. Uuden opetussuunnitelman tuntijako vähentää rajusti valinnaisuutta perusopetuksen luokilla 7–9. Valinnaisuuden vähenemisen myötä yhä harvempi oppilas opiskelee B2-kieltä.

Lukiossa yhä useampi opiskelija keskeyttää valitsemansa B2- tai B3-kielen opiskelun suorittamatta koko oppimäärää. Lisäksi vieraiden kielten ylioppilaskirjoituksiin osallistuvien määrä on laskussa.

Niin korkeakoulujen kuin työelämän taholta asetetaan kovia odotuksia yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen kieltenopetukselle. Suomen kilpailukyky perustuu koulutukseen. Elinkeinoelämän keskusliiton asiantuntijan Marita Ahon mukaan kansainvälisen kommunikaatiotaidon ja sen olennaisena osana kielitaitojen merkitys suomalaisessa elinkeinoelämässä kasvaa entisestään monipuolistuvan viennin, lähelle kasvavia markkinoita sijoitettavien toimintojen sekä laajenevan ja monipuolistuvan kansainvälisen verkostoitumisen myötä. EK:n vuonna 2005 toteuttaman selvityksen mukaan rekrytoinnissa painotetaan seuraavien kielten taitoja: englanti (82 % yrityksistä), ruotsi (65 %), saksa (39 %), venäjä (37 %), ranska (20 %), espanja (14 %), italia (13 %) ja kiina (12 %).

Suomen puolivuotinen Euroopan unionin puheenjohtajuuskausi alkaa 1.7.2006. Puheenjohtajuuskausi on hyvä muistutus siitä, että tarvitsemme monipuolista kielitaitoa. Euroopan unionin tavoitteena on, että kaikki koululaiset oppisivat oman äidinkielensä lisäksi vähintään kahta vierasta kieltä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kielten oppiminen on tehokkainta, kun se aloitetaan varhain. Meillä on oma historiamme kaksikielisenä maana, ja ruotsin kielen asemaa on syytä vaalia. Englanti taas on maailmankieli, jota ilman ei tule toimeen. Kansalaisille täytyy kuitenkin antaa mahdollisuus opiskella myös muita vieraita kieliä.

Viime vuosiin saakka Suomessa on voinut luottaa laadukkaaseen opetukseen asuinpaikkakunnasta riippumatta. Nyt alueellinen tasa-arvo on romuttumassa. Meillä on korkeasti koulutetut kieltenopettajat, opetussuunnitelmat on juuri uudistettu, ja kielten oppimateriaalit ovat ajanmukaisia ja tukevat opetussuunnitelmia. Emme saa tuhlata tätä tilaisuutta. Vetoamme koulutuksen järjestäjiin kielten opiskelumahdollisuuksien puolesta. Monipuolinen kielitaito on valttia myös tulevaisuudessa.

Helsingissä 21.2.2006