rss Kannanotot, vetoomukset ja julkilausumat

Vetoomus perusopetuksen tuntijakotyöryhmälle 9.10.2009

Kaksi vierasta ja toinen kotimainen – kieltenopiskelusta jokaisen perusopetuksen oppilaan subjektiivinen oikeus.

Panostus laadukkaaseen kieltenopetukseen perusopetuksessa on sijoitus tulevaisuuteen ja tuo selviä säästöjä jatko-opinnoissa ja työelämässä. Tästä syystä Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry vaatii, että perusopetuksen uutta tuntijakoa ja opetussuunnitelman perusteita annettaessa jokaisen perusopetukseen osallistuvan subjektiiviseksi oikeudeksi taataan mahdollisuus opiskella vähintään kahta vierasta ja toista kotimaista kieltä.

Edellisen perusopetuksen tuntijaon yhteydessä vähennettiin vapaasti valittavien opintojen määrää 20 vuosiviikkotunnista 13 vuosiviikkotuntiin. Tämä on johtanut siihen, että yläluokilla ei enää synny yhtä paljon valinnaisen vieraan kielen (ns. B2-kielen) ryhmiä kuin aiemmin.

Myös kuntien opetustoimen säästöt ovat vaikuttaneet siihen, että vieraita kieliä opiskellaan perusopetuksessa entistä vähemmän. Yhä harvemmalla oppilaalla on mahdollisuus valita valinnainen pitkä vieras kieli (ns. A2-kieli). Eniten on vähentynyt saksan opetus, mutta myös muiden kielten opetusta valinnaisena vieraana kielenä alaluokilla on karsittu. Myöskään kaikille yhteisenä kielenä (ns. A1-kielenä) ei tarjota juuri muuta kuin englantia. Aloitusryhmäkokoja on kasvatettu niin suuriksi, että ryhmien syntyminen ei ole enää realistista varsinkaan pienissä kouluissa. Tämä asettaa oppilaat epätasa-arvoiseen asemaan keskenään: mahdollisuus opiskella vapaaehtoisia vieraita kieliä riippuu asuinkunnasta ja jopa koulusta, jota oppilas käy.

Pahimmassa tapauksessa opiskelija ei koko perusopetuksen aikana pääse opiskelemaan kolmatta vierasta kieltä – vaikka opiskeluhaluja ja motivaatiota olisikin. Kansallinen kielivarantomme kaventuu, samalla kun monipuolisen kielitaidon tarve työelämässä vain kasvaa.

Kehityssuunta on huolestuttava, koska varhain aloitetut kieliopinnot takaavat vankemman kielitaidon myöhemmin jatko-opinnoissa ja työelämässä. Tällä hetkellä yliopistojen ja korkeakoulujen kielikeskusten resursseista menee suuri osa joko yleissivistävän opetuksen kieliopintojen täydentämiseen tai kielten alkeiden opettamiseen. Myös työelämässä joudutaan kielikouluttamaan työntekijöitä entistä enemmän. Toimiva peruskielitaito olisi kuitenkin hankittavissa jo yleissivistävän opetuksen aikana halvemmalla ja vähemmällä vaivalla.

Laadukkaan kieltenopetuksen takeena ovat pätevät kieltenopettajat. Säästötoimenpiteet eivät saa johtaa siihen, että perinteisesti kieltenopettajien antama kieltenopetus siirretään kieltenopetukseen erikoistumattomien luokanopettajien tai epäpätevien, opetettavaa kieltä jotenkin hallitsevien henkilöiden tehtäväksi.

Kuntien kieliohjelmat on muodostettava sellaisiksi, että ne mahdollistavat valinnaisen vieraan kielen ryhmien synnyn. Jos valinnaisen vieraan kielen ryhmää ei alaluokilla synny, kunnat on velvoitettava toteuttamaan valinnaisen vieraan kielen opetusta yläluokilla. Samalla on taattava kunnan sisällä subjektiivinen oikeus jokaiselle kulkea oma kielipolkunsa yleissivistävän koulutuksen loppuun asti.

Helsingissä 9.10.2009
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry

Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje