19.2.2016

Ylioppilastutkintolautakunnalle korjausajan pidentämisestä

Toisen kotimaisen kielen ylioppilaskokeet kirjoitetaan tänä keväänä pääsiäisviikolla maanantaina 21.3. Ylioppilastutkintolautakunnan rehtoreille lähettämän muistilistan mukaan toisen kotimaisen kielen palautuspäivä on toisen pääsiäispäivän jälkeinen tiistai 29.3., jos opettajalla on alle 41 koesuoritusta korjattavanaan.

Vaikka lautakunnan eri jaoston jäsenet eivät enää tee yhteistyötä kieliyhdistysten kanssa pisteitysohjeiden laatimisessa, kieliyhdistykset laativat näitä ohjeita jäsenilleen. Tämä työ tapahtuu aina koepäivän iltana ja koetta seuraavana päivänä. Käytännössä pisteitysohjeet saadaan lähetettyä jäsenille koetta seuraavan päivän iltana. Olen ymmärtänyt, että niin eri jaosten kuin sensoreidenkin työtä on helpottanut, kun opettajat ovat noudattaneet aineyhdistysten pisteitysohjeita.

Tämän kevään osalta toisen kotimaisen kielen kokeen korjausajat ovat liian lyhyet, sillä suurin osa korjausajasta ajoittuu pääsiäispyhiin, jos opettajalla on vain viikon korjausaika. Korjausaika on lyhyt, vaikka opettaja ei käyttäisikään hyväkseen ainejärjestöjen korjausohjeita. Korjaustyö on käytännössä mahdollista aloittaa vasta tiistaina 22.3. Opettajalla on käytettävissään ainoastaan kaksi tavallista arkipäivää (tiistai ja keskiviikko 22.–23.3.) kokeiden korjaamiseen ennen kiirastorstaita. Ylioppilaskokeiden lisäksi monessa lukiossa on samaan aikaan meneillään koe- tai arviointiviikko.

Tämän kevään aikataulu asettaa toisen kotimaisen kielen opettajat kohtuuttomaan asemaan muihin opettajiin verrattuna. Myös toisen kotimaisen kielen opettajilla on oikeus viettää pääsiäiskeskeytys ilman velvoitetta korjata ylioppilaskokeita.

Edellä mainittuihin syihin vedoten pyydän, että Ylioppilastutkintolautakunta tekee pikaisen päätöksen ja muuttaa toisen kotimaisen kielen kokeen palautuspäivää siten, että kokeet palautettaisiin vasta perjantaina 1.4.2016.

Kari Jukarainen

Ylioppilastutkintolautakunnan vastaus 8.3.2016

Pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä vastasi SUKOLin kirjeeseen. Kokeiden palautuspäivää ei päätetty muuttaa, vaan se on edelleen 29.3. Vastauskirjeessä mainitaan, että keväällä 2016 pääsiäinen lyhentää toisen kotimaisen kielen opettajien ohella myös matematiikan opettajien arvosteluaikaa.

Ote vastauskirjeestä:

Lautakunta on tiedottanut 19.11.2015 lähetetyn kirjeen liitteenä olevassa Rehtorin muistilistassa yllä mainitun päivän eli tiistain 29.3. palautuspäiväksi opettajille, joilla on alle 41 kokelaan suoritukset arvosteltavanaan. Opettajille, joilla on yli 41 kokelaan suoritukset arvosteltavanaan palautuspäiväksi on annettu maanantai 4.4. Optisten lomakkeiden palautuspäiväksi on annettu tiistai 29.3.

Lautakunta ei valitettavasti voi poiketa Rehtorin muistilistassa mainituista palautuspäivistä. Lautakunnan on voitava varmistaa tulosten valmistuminen aikataulun mukaisesti. On myös otettava huomioon postin kulkuun tarvittava aika arvostelun useissa eri vaiheissa.