24.4.2018

Yo-tutkinto englanniksi

SUKOLin lausunto selvityksestä suomalaisen ylioppilastutkinnon järjestämisestä englanniksi

Pyydämme ystävällisesti, että Opetus- ja kulttuuriministeriö ottaa huomioon Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n lausunnon selvityksestä suomalaisen ylioppilastutkinnon järjestämisestä englanniksi.

Selvityksessä todetaan, että englannin kielellä järjestettävää ylioppilastutkintoa on kokeiltu kaksivaiheisesti 1990-luvulla. Maahanmuutto Suomeen ja suomalaisten työskentely ulkomailla on lisääntynyt 2000-luvulla. Englanninkielisen, kaksikielisen tai kielirikasteisen peruskoulutuksen määrä kasvaa koko ajan. Siksi on hyvä, että englanninkielisen ylioppilastutkinnon järjestämistä on selvitetty.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry suhtautuu suomalaisen ylioppilastutkinnon järjestämiseen englanniksi kriittisesti. Liitto on erityisen huolissaan siitä, että englanninkielisen tutkinnon suorittaminen koskee hyvin pientä kokelasjoukkoa vain suurimmissa kaupungeissa, mikä tulee eriarvoistamaan lukiokoulutusta.

Liiton mukaan uudistuksen valmistelussa tulee ottaa huomioon seuraavat asiat:

1) Kustannukset
Selvityksessä esille tuotu alustava 260 000 euron kustannusarvio on SUKOLin mielestä riittämätön. Englanninkielistä ylioppilastutkintoa ja siihen johtavaa englanninkielistä lukiokoulutusta varten on varattava oma rahoitus, eikä se saa vähentää muun lukiokoulutuksen rahoitusta, joka on jo nyt riittämätöntä. Liitto ei ole vakuuttunut siitä, että englanninkielisen opetuksen saadaan riittävän suuret ryhmäkoot, mikä tulee vielä lisäämään kustannuksia. Vastustamme tutkintomaksujen korottamista tai sitä, että englanninkielisen tutkinnon suorittaneilta perittäisiin korkeampi tutkintomaksu. Siksi valtion tulee vastata englanninkielisen tutkinnon aiheuttamista kustannuksista, jos uudistus toteutuu.
2) Opettajien kelpoisuus
Mikäli englanninkielistä koulutusta lisätään, tulee huolehtia siitä, että opetusta antavat tehtävään kelpoiset opettajat, joilla on erinomainen englannin kielen taito. Opettajien tulee saada englannin kielellä antamastaan opetuksesta kielilisä. Liiton mukaan on valitettavaa, että selvityksessä ei oteta huomioon opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kustannusvaikutuksia.
3) Oppimateriaalit
Uudistus vaatisi suomalaiseen lukiokoulutukseen ja opetussuunnitelmaan sopivia englanninkielisiä oppimateriaaleja. Liitto painottaa, että opettajia ei voi velvoittaa laatimaan englanninkielisiä oppimateriaaleja, ilman että heille maksetaan siitä asianmukainen korvaus.
4) Tutkinto-oikeus
Liiton mukaan on tärkeää, että englanninkielinen ylioppilastutkinto rajataan koskemaan ensisijaisesti vain englanninkielisen lukiokoulutuksen käyneitä opiskelijoita. Erillisestä hakemuksesta oikeus tutkintoon voitaisiin myöntää myös muussa lukiossa opiskelleelle, jolloin kokeiden arvostelu suoritettaisiin kokonaan Ylioppilastutkintolautakunnassa. Saman periaatteen tulisi koskea myös englannin kielellä opiskelevia ammattikoululaisia, jotka ovat kiinnostuneita kaksoistutkinnon suorittamisesta.
5) Kotimaiset kielet
Liitto kannattaa selvityksessä olevaa esitystä,  jonka mukaan jommankumman kotimaisen kielen (suomi tai ruotsi) tulee sisältyä englanninkieliseen ylioppilastutkintoon. Uudistus ei saa hidastaa tai estää kotoutumista, ja sen ehdottomana lähtökohtana tulee olla, että tutkinnon suorittaneilla on mahdollisuus hakeutua jatko-opintoihin ja työelämään Suomessa. Uudistus ei saa mitenkään heikentää kansalliskielillä toteutettavaa lukiokoulutusta ja ylioppilastutkintoa. Englanninkielisen lukio-opetuksen ja ylioppilastutkinnon kohderyhmänä tulee olla opiskelijat, joilla on jo valmiiksi hankittu hyvä englannin kielen taito, kuten selvityksessä esitetään. Opiskelijan jatko-opintojen kannalta on tärkeää ohjata opiskelija suorittamaan tutkinto kielellä, joka auttaa häntä saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen.
6) Äidinkielenomainen englanti ja vieraat kielet
Mikäli englanninkielinen ylioppilaskoe toteutuu, SUKOL kannattaa, että koevalikoimaan lisätään englannin äidinkielen koe tai englanti toisena kielenä -koe, sillä nykyinen A-englannin koe ei vastaa englanninkielisen lukion suorittaneiden kielitaitoa. Tämä tulee lisäämään kustannuksia ja edellyttää lainsäädännöllisiä muutoksia.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n mielestä Suomi tarvitsee kaikkien kielten taitajia. Suullista kielitaitoa mittaava osio koskee kaikkia kielten kokeisiin osallistuvia kokelaita, ja siksi sen kehittämisen ja rahoittamisen tulee olla ensisijalla.

Helsingissä 24.4.2018

Sanna Karppanen