rss Tapaamiset ja kontaktit

12.12.2017 13.10

PJ-tapaaminen 12.12.

SUKOLin edustajat tapasivat kieliyhdistysten puheenjohtajat ja sihteerit vuoden viimeisessä tapaamisessa.

Tapaamisessa keskusteltiin mm. vuosiluokille 3–6 siirtyneen A1-kielen yhden vuosiviikkotunnin järjestämisestä. Merkittiin tiedoksi, että SUKOL  on tehnyt asiasta kantelun Oikeusasiamiehelle. Merkittiin tiedoksi, että Oikeusasiamies ei näe, että asian tarkemmalle tutkimiselle on perusteita. Merkittiin myös tiedoksi, että Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta on käsitellyt SUKOLin kirjelmän A1-kielen tunnin opetuksen järjestämisestä. Helsingin kaupunki ei näe perusteita järjestää tällä hetkellä 7. luokalla olevien oppilaiden A1-kielen tunnin opetusta muulla tavalla kuin pedagogisin ratkaisuin.

Keskusteltiin kieltenopetuksen varhentamishankkeista ja kieltenopettajien työllisyystilanteesta.

Merkittiin  tiedoksi, että Opetus- ja kulttuuriministeriö on kutsunut yhdessä Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kanssa pedagogiset opettajajärjestöt keskustelemaan lukiokoulutuksen uudistamisesta. Ensimmäinen tapaaminen järjestettiin 7.11.2017 ja toinen tilaisuus oli 1.12.2017. Merkittiin tiedoksi kieliyhdistysten edustajien selvitys tapaamisten sisällöistä.

Keskusteltiin yliopistojen opiskelijavalintojen uudistamishankkeessa kehitetystä pisteitystyökalusta, jonka avulla kukin yliopisto ja koulutusala voi rakentaan sopivan ylioppilastutkinnon pisteityksen. Todettiin, että SUKOL on ollut erittäin huolissaan siitä, että ehdotettu työkalu heikentää entisestään opiskelijoiden mahdollisuukia ja monivaatiota opiskella vieraita kieliä. Puheenjohtaja on laatinut asiasta yleisöosastokirjoituksen, joka julkaistiin Aamulehdessä.