rss Tapaamiset ja kontaktit

1.12.2017 12.47

SUKOLin edustajat tapasivat OPH:n kieliasiantuntijat 1.12.

Puheenjohtaja Karppanen ja toiminnanjohtaja Saarinen tapasivat Opetushallituksen edustajat ja keskustelivat ajankohtaisista asioista.

Tapaamisessa keskusteltiin vuosiluokille 3–6 siirtyneen A1-kielen tunnin järjestämisestä. SUKOLilaiset kertoivat SUKOLin tekemästä Oikeuasiamiehen kantelusta ja Helsingin kaupungin kirjelmästä.

Opetushallitus on jakanut kieltenopetuksen varhentamista varten varatusta määrärahasta noin 3,8 miljoonaa opetuksen järjestäjille. Keskusteltiin aiheesta.

Hallitusohjelmaan kuuluu myös toisen kotimaisen kieleen valinnaisuutta koskeva kokeilu. Keskusteltiin kokeilun tiukasta aikataulusta.

SUKOLin edustajat toivat esille huolensa Yliopistojen opiskelijavalintojen uudistamishankkeessa kehitetystä pisteitystyökalusta, joka ei painota riittävästi kielten arvosanoja. Keskusteltiin aiheesta.

Lopuksi SUKOLilaiset kertoivat, että SUKOL on tehnyt yläkoulun kieltenopettajille suunnatun työtilanne kyselyn, jonka tulokset julkaistaan tammikuussa 2018.

Tapaamiseen osallistuivat Opetushallituksesta: Anu Halvari, Karoliina Inha, Annamari Kajasto, Paula Mattila ja Terhi Seinä.